Could We Designate Some Concepts in Czech Geography Textbooks as Problematic?
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F07%3A00022058" target="_blank" >RIV/00216224:14410/07:00022058 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Could We Designate Some Concepts in Czech Geography Textbooks as Problematic?
Original language description
The contribution acquaints with description of the situation on Czech geography textbooks market. Mentioned facts are demonstrated on age adequacy of concepts mentioned in Czech lower secondary geography textbooks. Author tried to recognize on the sampleof eighty fourteen and fifteen-age pupils how do they understand to human geographical concepts in selected geography textbook text. The result is the finding that we can designate some concepts as problematic from the wiew of their adequacy to the pupil's age. Author strived to find main reasons of concepts problematicness. The largest circumstance is the language analogy. In Czech geography textbooks were useful in some cases to mention more English or international terms and concepts because they are not influenced by spoken language sense. Textbooks authors should much thorough think of terms and concepts used in geography textbooks because teachers are not able to transform all of them into pupil's adequate form.
Czech name
Můžeme označit některé pojmy v učebnicích zeměpisu jako problematické?
Czech description
Příspěvek se zabývá problematikou věkové přiměřenosti pojmů uváděných v učebnicích zeměpisu pro základní školy. Autor zjišťoval na vzorku 80 žáků porozumění pojmům uvedených ve vybraném výkladovém textu z učebnice zeměpisu pro základní školy. Výsledkem je zjištění, že existují pojmy, které můžeme označit z hlediska přiměřenosti věku žáků za problematické.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/LC06046" target="_blank" >LC06046: Research Centre on Schooling</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2007
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Changing Geographies: Innovative Curricula
ISBN
0-9539850-7-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
7
Pages from-to
138-144
Publisher name
Oxford Brookes University
Place of publication
Oxford
Event location
London
Event date
Jan 1, 2007
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—