How Do Lower Secondary School Pupils Evaluate Branches of Biology?
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F18%3A10364085" target="_blank" >RIV/00216208:11310/18:10364085 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/56" target="_blank" >http://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/56</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2018.1.3" target="_blank" >10.14712/25337556.2018.1.3</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Jak jsou hodnoceny jednotlivé obory biologie žáky 2. stupně ZŠ a nižšího gymnázia?
Original language description
Přírodopis je českými žáky hodnocen jako středně oblíbený předmět. Navíc je známo, že různé obory biologie jsou žáky různě oblíbené. Nicméně pokud víme, v rámci jedné studie dosud nebyly srovnány všechny vyučované biologické obory. Předložená studie si kladla za cíl zjistit, jak hodnotí žáci 2. stupně základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií jednotlivé obory biologie. Anonymní dotazník vyplnilo 550 žáků. Pomocí neparametrických testů byl testován vliv nezávisle proměnných (pohlaví, ročník, typ školy a učitel) na hodnocení oborů biologie. Nejlépe hodnocenými obory byly zoologie a biologie člověka. Nejhůře žáci hodnotili mykologii a geologii, která byla zařazena z důvodu vyučování v rámci přírodopisu. Je zajímavé, že absolvování výuky konkrétního oboru většinou nemělo vliv na jeho hodnocení. Další sledované proměnné měly vliv na hodnocení oborů biologie. S výjimkou biologie člověka platil u většiny oborů trend, že čím vyšší ročník, tím menší oblíbenost daného oboru. Jako faktor s významným vlivem na hodnocení oborů biologie žáky se ukázal konkrétní vyučující. Za klíčové proto považujeme postoje samotných vyučujících k jednotlivým biologickým oborům, které je potřeba utvářet již během jejich studia.
Czech name
Jak jsou hodnoceny jednotlivé obory biologie žáky 2. stupně ZŠ a nižšího gymnázia?
Czech description
Přírodopis je českými žáky hodnocen jako středně oblíbený předmět. Navíc je známo, že různé obory biologie jsou žáky různě oblíbené. Nicméně pokud víme, v rámci jedné studie dosud nebyly srovnány všechny vyučované biologické obory. Předložená studie si kladla za cíl zjistit, jak hodnotí žáci 2. stupně základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií jednotlivé obory biologie. Anonymní dotazník vyplnilo 550 žáků. Pomocí neparametrických testů byl testován vliv nezávisle proměnných (pohlaví, ročník, typ školy a učitel) na hodnocení oborů biologie. Nejlépe hodnocenými obory byly zoologie a biologie člověka. Nejhůře žáci hodnotili mykologii a geologii, která byla zařazena z důvodu vyučování v rámci přírodopisu. Je zajímavé, že absolvování výuky konkrétního oboru většinou nemělo vliv na jeho hodnocení. Další sledované proměnné měly vliv na hodnocení oborů biologie. S výjimkou biologie člověka platil u většiny oborů trend, že čím vyšší ročník, tím menší oblíbenost daného oboru. Jako faktor s významným vlivem na hodnocení oborů biologie žáky se ukázal konkrétní vyučující. Za klíčové proto považujeme postoje samotných vyučujících k jednotlivým biologickým oborům, které je potřeba utvářet již během jejich studia.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Biologie-Chemie-Zeměpis
ISSN
1210-3349
e-ISSN
—
Volume of the periodical
27
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
12
Pages from-to
23-34
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—