Teaching biology with fluorescent microscope and it's influence on pupils' knowledge Teaching biology with fluorescent microscope and it's influence on pupils' knowledge
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F18%3A10367708" target="_blank" >RIV/00216208:11310/18:10367708 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/54" target="_blank" >http://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/54</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2018.1.1" target="_blank" >10.14712/25337556.2018.1.1</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Fluorescenční mikroskop ve výuce biologie a vliv na znalosti žáků
Original language description
Atraktivita výuky přírodovědných předmětů včetně přírodopisu a biologie je tématem diskutovaným bez nadsázky desetiletí. Generace učitelů i didaktiků řeší, jak žáky zaujmout pro krásy přírody a přírodních věd, potažmo je motivovat ke studiu biologie, rozšířit jejich znalosti a zlepšit jejich postoje k daným předmětům a oborům. Zajímalo nás, jaký vliv na znalosti žáků má využití neobvyklé pomůcky, konkrétně fluorescenčního mikroskopu ve výuce biologie ve srovnání s využitím mikrofotografií z daného mikroskopu. Výzkumu se zúčastnilo 102 žáků ze čtyř tříd prvních ročníků gymnázia, byla analyzována data od 69 žáků. Žáci absolvovali znalostní pre-test, post-test a opožděný post-test. V průběhu výuky všichni žáci připravovali dočasné preparáty a používali světelné mikroskopy. Dále byli rozděleni na dvě skupiny, jedna pracovala s fluorescenčním mikroskopem a druhá s mikrofotografiemi pořízenými daným fluorescenčním mikroskopem. Výsledky ukázaly, že způsob výuky (s fluorescenčním mikroskopem či s mikrofotografiemi) neměl na znalosti žáků po dvou týdnech vliv, všichni žáci získali nové znalosti. Rozdíl se ale ukázal ve výsledcích opožděného post-testu. Žáci, kteří pracovali s fluorescenčním mikroskopem, měli i po dalších šesti týdnech signifikantně větší znalosti ve srovnání s pre-testem. Využití fluorescenčního mikroskopu tedy podpořilo fixaci učiva více než využití mikrofotografií. Pečlivost žáků hodnocená na základě vyplněných pracovních protokolů korelovala s výsledkem žáků v post-testu, nikoliv už v opožděném post-testu. Odkazy na on-line fotogalerii použitých mikrofotografií a další vzniklé výukové materiály jsou součástí příspěvku.
Czech name
Fluorescenční mikroskop ve výuce biologie a vliv na znalosti žáků
Czech description
Atraktivita výuky přírodovědných předmětů včetně přírodopisu a biologie je tématem diskutovaným bez nadsázky desetiletí. Generace učitelů i didaktiků řeší, jak žáky zaujmout pro krásy přírody a přírodních věd, potažmo je motivovat ke studiu biologie, rozšířit jejich znalosti a zlepšit jejich postoje k daným předmětům a oborům. Zajímalo nás, jaký vliv na znalosti žáků má využití neobvyklé pomůcky, konkrétně fluorescenčního mikroskopu ve výuce biologie ve srovnání s využitím mikrofotografií z daného mikroskopu. Výzkumu se zúčastnilo 102 žáků ze čtyř tříd prvních ročníků gymnázia, byla analyzována data od 69 žáků. Žáci absolvovali znalostní pre-test, post-test a opožděný post-test. V průběhu výuky všichni žáci připravovali dočasné preparáty a používali světelné mikroskopy. Dále byli rozděleni na dvě skupiny, jedna pracovala s fluorescenčním mikroskopem a druhá s mikrofotografiemi pořízenými daným fluorescenčním mikroskopem. Výsledky ukázaly, že způsob výuky (s fluorescenčním mikroskopem či s mikrofotografiemi) neměl na znalosti žáků po dvou týdnech vliv, všichni žáci získali nové znalosti. Rozdíl se ale ukázal ve výsledcích opožděného post-testu. Žáci, kteří pracovali s fluorescenčním mikroskopem, měli i po dalších šesti týdnech signifikantně větší znalosti ve srovnání s pre-testem. Využití fluorescenčního mikroskopu tedy podpořilo fixaci učiva více než využití mikrofotografií. Pečlivost žáků hodnocená na základě vyplněných pracovních protokolů korelovala s výsledkem žáků v post-testu, nikoliv už v opožděném post-testu. Odkazy na on-line fotogalerii použitých mikrofotografií a další vzniklé výukové materiály jsou součástí příspěvku.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Biologie-Chemie-Zeměpis
ISSN
1210-3349
e-ISSN
—
Volume of the periodical
27
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
10
Pages from-to
6-15
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—