Application of the Mathematical Skills in Chemistry Tasks
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F20%3A10411117" target="_blank" >RIV/00216208:11310/20:10411117 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://icds.ujs.sk/sk/publika%C4%8Dn%C3%A9-v%C3%BDstupy.html" target="_blank" >http://icds.ujs.sk/sk/publika%C4%8Dn%C3%A9-v%C3%BDstupy.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Využití matematické gramotnosti v chemických úlohách
Original language description
Matematická gramotnost je schopnost jedince účelně a efektivně využívat matematické poznatky při řešení reálných problémů. Tato schopnost je důležitá pro žáky chemie, a to nejen s ohledem na chemické výpočty. Mezi dalšími problémy chemie, kde je nutné využívat matematickou gramotnost, patří určování tvarů molekul, interpretace statistických dat, popis funkčních závislostí apod. Rozvinutost matematické gramotnost podmiňuje úspěšnost řešení některých chemických úloh. Radiokarbonová metoda používaná v archeologii je příkladem chemické úlohy, u které žáci dokáží pochopit chemickou podstatu problému, avšak problematická je samotná realizace výpočtu stáří objektu s ohledem na nutnost umět správně řešit a užít exponenciální rovnice. Obdobně žáci obvykle přijímají údaje o velikosti vazebných úhlů jako prostý fakt, aniž by byli vedeni k tomu, aby si tyto hodnoty odvodili. V rámci výzkumu byl prozatím sestaven koncept didaktického testování, které má ověřit úroveň matematické gramotnosti u žáků 4. ročníků gymnázií. Prozatím bylo realizováno pilotní testování.
Czech name
Využití matematické gramotnosti v chemických úlohách
Czech description
Matematická gramotnost je schopnost jedince účelně a efektivně využívat matematické poznatky při řešení reálných problémů. Tato schopnost je důležitá pro žáky chemie, a to nejen s ohledem na chemické výpočty. Mezi dalšími problémy chemie, kde je nutné využívat matematickou gramotnost, patří určování tvarů molekul, interpretace statistických dat, popis funkčních závislostí apod. Rozvinutost matematické gramotnost podmiňuje úspěšnost řešení některých chemických úloh. Radiokarbonová metoda používaná v archeologii je příkladem chemické úlohy, u které žáci dokáží pochopit chemickou podstatu problému, avšak problematická je samotná realizace výpočtu stáří objektu s ohledem na nutnost umět správně řešit a užít exponenciální rovnice. Obdobně žáci obvykle přijímají údaje o velikosti vazebných úhlů jako prostý fakt, aniž by byli vedeni k tomu, aby si tyto hodnoty odvodili. V rámci výzkumu byl prozatím sestaven koncept didaktického testování, které má ověřit úroveň matematické gramotnosti u žáků 4. ročníků gymnázií. Prozatím bylo realizováno pilotní testování.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
15. Medzinárodná konferencija študentov doktorandského štúdia v oblasti teórie prírodovedného vzdelavania (Zborník príspevkov)
ISBN
978-80-8122-349-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
5
Pages from-to
6-10
Publisher name
Univerzita J. Selyeho – Pedagogická fakulta, Komárno, Slovenská republika
Place of publication
Komárno
Event location
Komárno
Event date
Nov 22, 2019
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—