Political geography topics in the Czech grammar school curriculum. Is geography an outsider or top of the class of political education?
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F22%3A10442737" target="_blank" >RIV/00216208:11310/22:10442737 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/49777513:23510/22:43965136
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=O52tND3MBD" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=O52tND3MBD</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Politicko-geografická témata v českém gymnaziálním kurikulu. Je geografie outsider, nebo premiant politického vzdělávání?
Original language description
Článek navazuje na současnou diskuzi o podobě výuky regionální geografie, jejíž starší pojetí vede k redukci problémově zaměřených témat typických i pro politickou geografii. Cíli článku bylo pomocí obsahové analýzy zjistit, jaká politicko-geografická témata se vyskytují ve školních vzdělávacích programech českých gymnázií v předmětech geografie, dějepis a základy společenských věd a jaké je postavení geografie ve výuce politicko-geografických témat ve srovnání se zmíněnými předměty. Zjištění poukazují na nevhodné rozdělení témat mezi několik předmětů, které mají odlišný přístup k jejich výuce a které nemusí studentům zprostředkovat geografickou orientaci v prostorových souvislostech a mezioborovou interpretaci problémů. Téma evropské integrace naopak považujeme za příklad ideálního multidisciplinárního pojetí výuky, které by mělo být reflektováno už v samotných kurikulárních dokumentech. Závěr nabízí zamyšlení nad řešením aktuálního stavu.
Czech name
Politicko-geografická témata v českém gymnaziálním kurikulu. Je geografie outsider, nebo premiant politického vzdělávání?
Czech description
Článek navazuje na současnou diskuzi o podobě výuky regionální geografie, jejíž starší pojetí vede k redukci problémově zaměřených témat typických i pro politickou geografii. Cíli článku bylo pomocí obsahové analýzy zjistit, jaká politicko-geografická témata se vyskytují ve školních vzdělávacích programech českých gymnázií v předmětech geografie, dějepis a základy společenských věd a jaké je postavení geografie ve výuce politicko-geografických témat ve srovnání se zmíněnými předměty. Zjištění poukazují na nevhodné rozdělení témat mezi několik předmětů, které mají odlišný přístup k jejich výuce a které nemusí studentům zprostředkovat geografickou orientaci v prostorových souvislostech a mezioborovou interpretaci problémů. Téma evropské integrace naopak považujeme za příklad ideálního multidisciplinárního pojetí výuky, které by mělo být reflektováno už v samotných kurikulárních dokumentech. Závěr nabízí zamyšlení nad řešením aktuálního stavu.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50701 - Cultural and economic geography
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TL02000195" target="_blank" >TL02000195: Application of the contemporary research knowledge in political geography into teaching geography and social-scientific subjects at secondary schools</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Informace České geografické společnosti
ISSN
1213-1075
e-ISSN
—
Volume of the periodical
41
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
12
Pages from-to
15-26
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—