All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The perceived difficulty of content matter in geography tuition as a factor determining the origin of misconceptions

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F22%3A10449125" target="_blank" >RIV/00216208:11310/22:10449125 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=EmcIprQV~Y" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=EmcIprQV~Y</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.37040/geografie.2022.003" target="_blank" >10.37040/geografie.2022.003</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Percepce obtížnosti učiva ve výuce geografie jako faktor podmiňující vznik miskonceptů

  • Original language description

    Studie se zabývá percepcí obtížnosti geografické látky jakožto faktoru podmiňujícího vznik miskonceptů. Předpokladem je, že s rostoucí vnímanou obtížností vyučované látky se zvýší výskyt miskonceptů. První část studie dotazníkem zkoumá vnímanou obtížnost geografických témat žáky a učiteli. Druhá část studie představuje didaktický test ověřující výskyt miskonceptů u témat vybraných na základě vnímané obtížnosti. Součástí práce je diskuse nad pojmem obtížnost, kterou autoři definují třemi dimenzemi: kognitivní náročností, subjektivně vnímanou obtížností učiva a motivací k učení. Výsledky naznačují, že žáci vnímají obtížnost &quot;reálněji&quot; ve shodě s předpokladem, že lehké otázky budou řešit s vyšší úspěšností. Odhad učitelů zase koresponduje s výskytem očekávaných miskonceptů. Při shodě učitelů a žáků na obtížnosti byla zaznamenána vyšší úspěšnost (včetně těžkých témat). Studie si rovněž povšimla rozdílů v percepci obtížnosti u témat fyzické a sociální geografie - u fyzické geografie se žáci a učitelé výrazně liší, u sociální geografie se poměrně shodují. Předkládaná studie podtrhuje význam konstruktivistických přístupů, které umožňují miskoncepty identifikovat a dále s nimi pracovat.

  • Czech name

    Percepce obtížnosti učiva ve výuce geografie jako faktor podmiňující vznik miskonceptů

  • Czech description

    Studie se zabývá percepcí obtížnosti geografické látky jakožto faktoru podmiňujícího vznik miskonceptů. Předpokladem je, že s rostoucí vnímanou obtížností vyučované látky se zvýší výskyt miskonceptů. První část studie dotazníkem zkoumá vnímanou obtížnost geografických témat žáky a učiteli. Druhá část studie představuje didaktický test ověřující výskyt miskonceptů u témat vybraných na základě vnímané obtížnosti. Součástí práce je diskuse nad pojmem obtížnost, kterou autoři definují třemi dimenzemi: kognitivní náročností, subjektivně vnímanou obtížností učiva a motivací k učení. Výsledky naznačují, že žáci vnímají obtížnost &quot;reálněji&quot; ve shodě s předpokladem, že lehké otázky budou řešit s vyšší úspěšností. Odhad učitelů zase koresponduje s výskytem očekávaných miskonceptů. Při shodě učitelů a žáků na obtížnosti byla zaznamenána vyšší úspěšnost (včetně těžkých témat). Studie si rovněž povšimla rozdílů v percepci obtížnosti u témat fyzické a sociální geografie - u fyzické geografie se žáci a učitelé výrazně liší, u sociální geografie se poměrně shodují. Předkládaná studie podtrhuje význam konstruktivistických přístupů, které umožňují miskoncepty identifikovat a dále s nimi pracovat.

Classification

  • Type

    J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50701 - Cultural and economic geography

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Geografie: Sborník České geografické společnosti

  • ISSN

    1212-0014

  • e-ISSN

    2571-421X

  • Volume of the periodical

    127

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    25

  • Pages from-to

    169-193

  • UT code for WoS article

    000822032600004

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85133822387