The perceived difficulty of content matter in geography tuition as a factor determining the origin of misconceptions
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F22%3A10449125" target="_blank" >RIV/00216208:11310/22:10449125 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=EmcIprQV~Y" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=EmcIprQV~Y</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.37040/geografie.2022.003" target="_blank" >10.37040/geografie.2022.003</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Percepce obtížnosti učiva ve výuce geografie jako faktor podmiňující vznik miskonceptů
Original language description
Studie se zabývá percepcí obtížnosti geografické látky jakožto faktoru podmiňujícího vznik miskonceptů. Předpokladem je, že s rostoucí vnímanou obtížností vyučované látky se zvýší výskyt miskonceptů. První část studie dotazníkem zkoumá vnímanou obtížnost geografických témat žáky a učiteli. Druhá část studie představuje didaktický test ověřující výskyt miskonceptů u témat vybraných na základě vnímané obtížnosti. Součástí práce je diskuse nad pojmem obtížnost, kterou autoři definují třemi dimenzemi: kognitivní náročností, subjektivně vnímanou obtížností učiva a motivací k učení. Výsledky naznačují, že žáci vnímají obtížnost "reálněji" ve shodě s předpokladem, že lehké otázky budou řešit s vyšší úspěšností. Odhad učitelů zase koresponduje s výskytem očekávaných miskonceptů. Při shodě učitelů a žáků na obtížnosti byla zaznamenána vyšší úspěšnost (včetně těžkých témat). Studie si rovněž povšimla rozdílů v percepci obtížnosti u témat fyzické a sociální geografie - u fyzické geografie se žáci a učitelé výrazně liší, u sociální geografie se poměrně shodují. Předkládaná studie podtrhuje význam konstruktivistických přístupů, které umožňují miskoncepty identifikovat a dále s nimi pracovat.
Czech name
Percepce obtížnosti učiva ve výuce geografie jako faktor podmiňující vznik miskonceptů
Czech description
Studie se zabývá percepcí obtížnosti geografické látky jakožto faktoru podmiňujícího vznik miskonceptů. Předpokladem je, že s rostoucí vnímanou obtížností vyučované látky se zvýší výskyt miskonceptů. První část studie dotazníkem zkoumá vnímanou obtížnost geografických témat žáky a učiteli. Druhá část studie představuje didaktický test ověřující výskyt miskonceptů u témat vybraných na základě vnímané obtížnosti. Součástí práce je diskuse nad pojmem obtížnost, kterou autoři definují třemi dimenzemi: kognitivní náročností, subjektivně vnímanou obtížností učiva a motivací k učení. Výsledky naznačují, že žáci vnímají obtížnost "reálněji" ve shodě s předpokladem, že lehké otázky budou řešit s vyšší úspěšností. Odhad učitelů zase koresponduje s výskytem očekávaných miskonceptů. Při shodě učitelů a žáků na obtížnosti byla zaznamenána vyšší úspěšnost (včetně těžkých témat). Studie si rovněž povšimla rozdílů v percepci obtížnosti u témat fyzické a sociální geografie - u fyzické geografie se žáci a učitelé výrazně liší, u sociální geografie se poměrně shodují. Předkládaná studie podtrhuje význam konstruktivistických přístupů, které umožňují miskoncepty identifikovat a dále s nimi pracovat.
Classification
Type
J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database
CEP classification
—
OECD FORD branch
50701 - Cultural and economic geography
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Geografie: Sborník České geografické společnosti
ISSN
1212-0014
e-ISSN
2571-421X
Volume of the periodical
127
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
25
Pages from-to
169-193
UT code for WoS article
000822032600004
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85133822387