Perception of Fieldwork in Geography by Pupils and Teachers
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F21%3A10426084" target="_blank" >RIV/00216208:11310/21:10426084 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=~wNO0k-yff" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=~wNO0k-yff</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2021.1.4" target="_blank" >10.14712/25337556.2021.1.4</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Percepce terénní výuky zeměpisu žáky a učiteli
Original language description
Výuka zeměpisu na základních a středních školách, včetně gymnázií, prochází vývojem, který reflektuje posun v geografickém výzkumu, proměny prostorové organizace společnosti, ale také odlišné požadavky a cíle vzdělávacího procesu. S tím souvisí i důraz na zařazování interaktivních forem výuky, které by vhodně doplnily klasický výklad. V hodinách zeměpisu se pak může konkrétně jednat o rozličné podoby terénní výuky, nabízející odlišné možnosti uchopení probírané látky. Dochází při nich k aktivnějšímu zapojení žáků, kteří se mohou například podílet na mapování různých geografických jevů nebo se zapojovat do řešení konkrétních problémů ve své obci či městě. Hlavním cílem této studie bylo zjistit, jak vnímají terénní výuku klíčoví aktéři vzdělávacího procesu: žáci na jedné straně a učitelé na straně druhé. Pomocí polostrukturovaných interview na pěti vybraných školách v Praze a Středočeském kraji byly analyzovány nejčastěji zmiňované pozitivní a negativní aspekty její realizace a hledány podobnosti i odlišnosti v percepci terénní výuky zeměpisu očima žáků a učitelů. Velice kladně byla hodnocena mimo jiné možnost týmové spolupráce či pobyt ve venkovním prostředí. Dotazovaní učitelé vnímali oproti žákům více odrazujících faktorů: například náročnost výuky v terénu na přípravu nebo zdravotní rizika.
Czech name
Percepce terénní výuky zeměpisu žáky a učiteli
Czech description
Výuka zeměpisu na základních a středních školách, včetně gymnázií, prochází vývojem, který reflektuje posun v geografickém výzkumu, proměny prostorové organizace společnosti, ale také odlišné požadavky a cíle vzdělávacího procesu. S tím souvisí i důraz na zařazování interaktivních forem výuky, které by vhodně doplnily klasický výklad. V hodinách zeměpisu se pak může konkrétně jednat o rozličné podoby terénní výuky, nabízející odlišné možnosti uchopení probírané látky. Dochází při nich k aktivnějšímu zapojení žáků, kteří se mohou například podílet na mapování různých geografických jevů nebo se zapojovat do řešení konkrétních problémů ve své obci či městě. Hlavním cílem této studie bylo zjistit, jak vnímají terénní výuku klíčoví aktéři vzdělávacího procesu: žáci na jedné straně a učitelé na straně druhé. Pomocí polostrukturovaných interview na pěti vybraných školách v Praze a Středočeském kraji byly analyzovány nejčastěji zmiňované pozitivní a negativní aspekty její realizace a hledány podobnosti i odlišnosti v percepci terénní výuky zeměpisu očima žáků a učitelů. Velice kladně byla hodnocena mimo jiné možnost týmové spolupráce či pobyt ve venkovním prostředí. Dotazovaní učitelé vnímali oproti žákům více odrazujících faktorů: například náročnost výuky v terénu na přípravu nebo zdravotní rizika.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Biologie-Chemie-Zeměpis
ISSN
1210-3349
e-ISSN
—
Volume of the periodical
30
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
12
Pages from-to
39-50
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—