All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Perception of Fieldwork in Geography by Pupils and Teachers

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F21%3A10426084" target="_blank" >RIV/00216208:11310/21:10426084 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=~wNO0k-yff" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=~wNO0k-yff</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337556.2021.1.4" target="_blank" >10.14712/25337556.2021.1.4</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Percepce terénní výuky zeměpisu žáky a učiteli

  • Original language description

    Výuka zeměpisu na základních a středních školách, včetně gymnázií, prochází vývojem, který reflektuje posun v geografickém výzkumu, proměny prostorové organizace společnosti, ale také odlišné požadavky a cíle vzdělávacího procesu. S tím souvisí i důraz na zařazování interaktivních forem výuky, které by vhodně doplnily klasický výklad. V hodinách zeměpisu se pak může konkrétně jednat o rozličné podoby terénní výuky, nabízející odlišné možnosti uchopení probírané látky. Dochází při nich k aktivnějšímu zapojení žáků, kteří se mohou například podílet na mapování různých geografických jevů nebo se zapojovat do řešení konkrétních problémů ve své obci či městě. Hlavním cílem této studie bylo zjistit, jak vnímají terénní výuku klíčoví aktéři vzdělávacího procesu: žáci na jedné straně a učitelé na straně druhé. Pomocí polostrukturovaných interview na pěti vybraných školách v Praze a Středočeském kraji byly analyzovány nejčastěji zmiňované pozitivní a negativní aspekty její realizace a hledány podobnosti i odlišnosti v percepci terénní výuky zeměpisu očima žáků a učitelů. Velice kladně byla hodnocena mimo jiné možnost týmové spolupráce či pobyt ve venkovním prostředí. Dotazovaní učitelé vnímali oproti žákům více odrazujících faktorů: například náročnost výuky v terénu na přípravu nebo zdravotní rizika.

  • Czech name

    Percepce terénní výuky zeměpisu žáky a učiteli

  • Czech description

    Výuka zeměpisu na základních a středních školách, včetně gymnázií, prochází vývojem, který reflektuje posun v geografickém výzkumu, proměny prostorové organizace společnosti, ale také odlišné požadavky a cíle vzdělávacího procesu. S tím souvisí i důraz na zařazování interaktivních forem výuky, které by vhodně doplnily klasický výklad. V hodinách zeměpisu se pak může konkrétně jednat o rozličné podoby terénní výuky, nabízející odlišné možnosti uchopení probírané látky. Dochází při nich k aktivnějšímu zapojení žáků, kteří se mohou například podílet na mapování různých geografických jevů nebo se zapojovat do řešení konkrétních problémů ve své obci či městě. Hlavním cílem této studie bylo zjistit, jak vnímají terénní výuku klíčoví aktéři vzdělávacího procesu: žáci na jedné straně a učitelé na straně druhé. Pomocí polostrukturovaných interview na pěti vybraných školách v Praze a Středočeském kraji byly analyzovány nejčastěji zmiňované pozitivní a negativní aspekty její realizace a hledány podobnosti i odlišnosti v percepci terénní výuky zeměpisu očima žáků a učitelů. Velice kladně byla hodnocena mimo jiné možnost týmové spolupráce či pobyt ve venkovním prostředí. Dotazovaní učitelé vnímali oproti žákům více odrazujících faktorů: například náročnost výuky v terénu na přípravu nebo zdravotní rizika.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Biologie-Chemie-Zeměpis

  • ISSN

    1210-3349

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    30

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    12

  • Pages from-to

    39-50

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database