The Term "Evolution" and its De?nition and Use in Czech and British Textbooks of Science and Biology
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F15%3A10313533" target="_blank" >RIV/00216208:11410/15:10313533 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.scied.cz/index.php/scied/article/viewFile/120/139" target="_blank" >http://www.scied.cz/index.php/scied/article/viewFile/120/139</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Termín "evoluce" a jeho vymezení a použití v českých a britských učebnicích přírodopisu a biologie
Original language description
Studium evoluce a evolučních mechanismů zahrnuje několik odlišných přístupů a v důsledku toho je pojem evoluce de?nován různými způsoby nebo je zaměňován s jinými pojmy, jako například přírodní výběr nebo Darwinova teorie. Diference v užívání daných pojmů však může vést z hlediska vzdělávání k mnohým miskoncepcím. Proto je vhodné ověřit, zda učebnice žákům poskytují prostor se v dané problematice orientovat. Předmětem výzkumu jsou pojmy "evoluce", "evoluční teorie", "biologická evoluce", "Darwinova teorie" a "přírodní výběr" vyskytující se v českých a britských učebnicích přírodopisu a biologie. Do výzkumu je zahrnuto celkem 32 učebnic. Hlavním cílem je určení četnosti uvedených pojmů v učebnicích a následně prostřednictvím obsahové analýzy de?nic porovnání konkrétních předem stanovených výrazů v dané de?nici. De?nice pojmů "evoluce", "evoluční teorie" a "biologická evoluce" jsou dále konfrontovány s obsahem de?nic evolučních biologů, a zároveň je za pomoci hierarchické shlukové analýz
Czech name
Termín "evoluce" a jeho vymezení a použití v českých a britských učebnicích přírodopisu a biologie
Czech description
Studium evoluce a evolučních mechanismů zahrnuje několik odlišných přístupů a v důsledku toho je pojem evoluce de?nován různými způsoby nebo je zaměňován s jinými pojmy, jako například přírodní výběr nebo Darwinova teorie. Diference v užívání daných pojmů však může vést z hlediska vzdělávání k mnohým miskoncepcím. Proto je vhodné ověřit, zda učebnice žákům poskytují prostor se v dané problematice orientovat. Předmětem výzkumu jsou pojmy "evoluce", "evoluční teorie", "biologická evoluce", "Darwinova teorie" a "přírodní výběr" vyskytující se v českých a britských učebnicích přírodopisu a biologie. Do výzkumu je zahrnuto celkem 32 učebnic. Hlavním cílem je určení četnosti uvedených pojmů v učebnicích a následně prostřednictvím obsahové analýzy de?nic porovnání konkrétních předem stanovených výrazů v dané de?nici. De?nice pojmů "evoluce", "evoluční teorie" a "biologická evoluce" jsou dále konfrontovány s obsahem de?nic evolučních biologů, a zároveň je za pomoci hierarchické shlukové analýz
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Scientia in educatione
ISSN
1804-7106
e-ISSN
—
Volume of the periodical
6
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
40
Pages from-to
40-79
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—