Creative Writing as a Method of Developing Writing Skills in Czech as a Foreign/Second Language: Action Research
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F16%3A10330831" target="_blank" >RIV/00216208:11410/16:10330831 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Tvůrčí psaní jako metoda rozvoje řečové dovednosti psaní v češtině jako cizím - druhém jazyku: Akční výzkum
Original language description
Publikace je výstupem projektu Tvůrčí psaní jako metoda rozvoje řečové dovednosti psaní v češtině jako cizím / druhém jazyku podpořeného Grantovou agenturou Univerzity Karlovy v Praze (projekt č. 310015) a řešeného v letech 2015 až 2016. Zabývá se rozvíjením řečové dovednosti psaní u mírně a středně pokročilých studentů češtiny jako cizího / druhého jazyka. Inspirací pro zmíněný výzkum byla skutečnost, že toto téma dosud bývá v odborné lingvodidaktické literatuře o českém jazyku jako cizím / druhém opomíjeno, ačkoliv v současnosti nejpreferovanější metoda výuky cizích jazyků v EU, metoda komunikační, přikládá psaní stejnou důležitost jako ostatním řečovým dovednostem. Dalším podnětem pro náš výzkum byla zejména německá didaktika tvůrčího psaní, která se v cizojazyčné didaktice němčiny prosazuje od 70. let 20. století a psaní koncipuje jako proces. Projekt se věnuje otázce, zda tvůrčí psaní může pozitivně působit na lingvistickou a diskursivní kompetenci při nabývání češtiny jako cizího / druhého jazyka ve srovnání s tzv. klasickými postupy. Zaměření na tyto kompetence je dáno skutečností, že čeština je nejflexivnější slovanský jazyk. Pro účely projektu byla provedena sonda - jednosemestrální akční výzkum kvalitativního charakteru. Výzkumný vzorek sestával z nerodilých mluvčích, 30 studentů Ústavu bohemistických studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy jazykové úrovně A2 až B2. Respondenti byli rozděleni do dvou experimentálních a dvou kontrolních skupin s ohledem na maximální možnou srovnatelnost v jazykové úrovni, v sociolingvistických parametrech, v zadaných žánrech a tématech i v počtu výukových hodin. U experimentálních skupin byla rozvíjena dovednost psaní metodou psaní tvůrčího, u kontrolních skupin klasickými postupy.
Czech name
Tvůrčí psaní jako metoda rozvoje řečové dovednosti psaní v češtině jako cizím - druhém jazyku: Akční výzkum
Czech description
Publikace je výstupem projektu Tvůrčí psaní jako metoda rozvoje řečové dovednosti psaní v češtině jako cizím / druhém jazyku podpořeného Grantovou agenturou Univerzity Karlovy v Praze (projekt č. 310015) a řešeného v letech 2015 až 2016. Zabývá se rozvíjením řečové dovednosti psaní u mírně a středně pokročilých studentů češtiny jako cizího / druhého jazyka. Inspirací pro zmíněný výzkum byla skutečnost, že toto téma dosud bývá v odborné lingvodidaktické literatuře o českém jazyku jako cizím / druhém opomíjeno, ačkoliv v současnosti nejpreferovanější metoda výuky cizích jazyků v EU, metoda komunikační, přikládá psaní stejnou důležitost jako ostatním řečovým dovednostem. Dalším podnětem pro náš výzkum byla zejména německá didaktika tvůrčího psaní, která se v cizojazyčné didaktice němčiny prosazuje od 70. let 20. století a psaní koncipuje jako proces. Projekt se věnuje otázce, zda tvůrčí psaní může pozitivně působit na lingvistickou a diskursivní kompetenci při nabývání češtiny jako cizího / druhého jazyka ve srovnání s tzv. klasickými postupy. Zaměření na tyto kompetence je dáno skutečností, že čeština je nejflexivnější slovanský jazyk. Pro účely projektu byla provedena sonda - jednosemestrální akční výzkum kvalitativního charakteru. Výzkumný vzorek sestával z nerodilých mluvčích, 30 studentů Ústavu bohemistických studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy jazykové úrovně A2 až B2. Respondenti byli rozděleni do dvou experimentálních a dvou kontrolních skupin s ohledem na maximální možnou srovnatelnost v jazykové úrovni, v sociolingvistických parametrech, v zadaných žánrech a tématech i v počtu výukových hodin. U experimentálních skupin byla rozvíjena dovednost psaní metodou psaní tvůrčího, u kontrolních skupin klasickými postupy.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
AI - Linguistics
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7290-891-2
Number of pages
134
Publisher name
Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—