Elementary algorithmic outlines and their expression
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F17%3A10330401" target="_blank" >RIV/00216208:11410/17:10330401 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Elementární algoritmické konstrukce a jejich vyjadřování
Original language description
Text se zabývá vymezením základních algoritmických konstrukcí a jejich vztahem k potřebám výuky v oblasti informačních technologií z pohledu nutnosti formulovat je jazykově adekvátně vůči programovacím jazykům, resp. vůči řešené (algoritmické) úloze. Důvodem je zejména požadavek jednoznačnosti formulací při převodu myšlenky přes český (přirozený) jazyk do jazyka programovacího, ale i zvýšení kvality komunikace člověka při vyjadřování jakýchkoliv postupů v běžném životě, které jsou obecně algoritmického charakteru. Obsahem je zejména popis základních algoritmických konstrukcí ve vztahu k jejich formulacím, uvedení souvislostí s potřebami výuky v oblasti informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání zejména na školách základních, gymnáziích a školách středních zaměřených na informatiku. Nutnost zabývat se algoritmizací nejen programátorsky je zásadně zdůrazněna v dokumentu MŠMT Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020, zpracovaného na základě vládních koncepčních dokumentů (MŠMT, 2015, a obecně též MŠMT, 2014), ve kterém se zdůrazňuje potřeba tvořivého algoritmického přístupu, a to dokonce již od předškolního vzdělávání. Smyslem studie je přiblížit potřeby výuky algoritmizace související s vhodným použitím českého jazyka, aby se mohly patřičně doplnit role učitelů českého jazyka a učitelů vzdělávací oblasti informačních a komunikačních technologií.
Czech name
Elementární algoritmické konstrukce a jejich vyjadřování
Czech description
Text se zabývá vymezením základních algoritmických konstrukcí a jejich vztahem k potřebám výuky v oblasti informačních technologií z pohledu nutnosti formulovat je jazykově adekvátně vůči programovacím jazykům, resp. vůči řešené (algoritmické) úloze. Důvodem je zejména požadavek jednoznačnosti formulací při převodu myšlenky přes český (přirozený) jazyk do jazyka programovacího, ale i zvýšení kvality komunikace člověka při vyjadřování jakýchkoliv postupů v běžném životě, které jsou obecně algoritmického charakteru. Obsahem je zejména popis základních algoritmických konstrukcí ve vztahu k jejich formulacím, uvedení souvislostí s potřebami výuky v oblasti informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání zejména na školách základních, gymnáziích a školách středních zaměřených na informatiku. Nutnost zabývat se algoritmizací nejen programátorsky je zásadně zdůrazněna v dokumentu MŠMT Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020, zpracovaného na základě vládních koncepčních dokumentů (MŠMT, 2015, a obecně též MŠMT, 2014), ve kterém se zdůrazňuje potřeba tvořivého algoritmického přístupu, a to dokonce již od předškolního vzdělávání. Smyslem studie je přiblížit potřeby výuky algoritmizace související s vhodným použitím českého jazyka, aby se mohly patřičně doplnit role učitelů českého jazyka a učitelů vzdělávací oblasti informačních a komunikačních technologií.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Volume of the periodical
9
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
18
Pages from-to
84-101
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—