From fiction to reality
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F17%3A10364819" target="_blank" >RIV/00216208:11410/17:10364819 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/view/950/2970/690-1" target="_blank" >https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/view/950/2970/690-1</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Od fikce k realitě
Original language description
Kazuistika výukové situace z hodiny prvouky v 1. ročníku ZŠ zpracovaná metodou AAA. Analyzovaná situace obchází konceptovou vrstvu: žáci zůstali na úrovni vrstvy tematické, úloha nebyla využita pro konstruování poznatků souvisejících s jádrovým konceptem hodiny. Žáci formulovali své představy, neměli však možnost využít je k pochopení konceptu, který byl představován. Učitelka nebudovala promyšleně strukturu tematických a pojmových souvislostí. Představy žáků nebyly konfrontovány s realitou, zůstaly tedy na úrovni fikce, což je v rozporu s cíli sociálně-humanitního vzdělávání. Žáci však byli dostatečně motivováni pro práci s nabízeným obsahem, sledovanou výukovou situaci lze tedy hodnotit jako jeden z projevů didaktického formalismu - utajené poznávání. Příspěvek navrhuje alteraci pro využití potenciálu učební úlohy a nabízí možnosti promyšleného výběru učiva a jeho konstruování v oblasti sociálně humanitního učiva na 1. stupni ZŠ prostřednitvím tzv. velkých myšlenek a kulturních univerzálií.
Czech name
Od fikce k realitě
Czech description
Kazuistika výukové situace z hodiny prvouky v 1. ročníku ZŠ zpracovaná metodou AAA. Analyzovaná situace obchází konceptovou vrstvu: žáci zůstali na úrovni vrstvy tematické, úloha nebyla využita pro konstruování poznatků souvisejících s jádrovým konceptem hodiny. Žáci formulovali své představy, neměli však možnost využít je k pochopení konceptu, který byl představován. Učitelka nebudovala promyšleně strukturu tematických a pojmových souvislostí. Představy žáků nebyly konfrontovány s realitou, zůstaly tedy na úrovni fikce, což je v rozporu s cíli sociálně-humanitního vzdělávání. Žáci však byli dostatečně motivováni pro práci s nabízeným obsahem, sledovanou výukovou situaci lze tedy hodnotit jako jeden z projevů didaktického formalismu - utajené poznávání. Příspěvek navrhuje alteraci pro využití potenciálu učební úlohy a nabízí možnosti promyšleného výběru učiva a jeho konstruování v oblasti sociálně humanitního učiva na 1. stupni ZŠ prostřednitvím tzv. velkých myšlenek a kulturních univerzálií.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání
ISBN
978-80-210-8758-3
Number of pages of the result
15
Pages from-to
309-323
Number of pages of the book
462
Publisher name
Masarykova univerzita
Place of publication
Brno
UT code for WoS chapter
—