All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

From fiction to reality

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F17%3A10364819" target="_blank" >RIV/00216208:11410/17:10364819 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/view/950/2970/690-1" target="_blank" >https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/view/950/2970/690-1</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Od fikce k realitě

  • Original language description

    Kazuistika výukové situace z hodiny prvouky v 1. ročníku ZŠ zpracovaná metodou AAA. Analyzovaná situace obchází konceptovou vrstvu: žáci zůstali na úrovni vrstvy tematické, úloha nebyla využita pro konstruování poznatků souvisejících s jádrovým konceptem hodiny. Žáci formulovali své představy, neměli však možnost využít je k pochopení konceptu, který byl představován. Učitelka nebudovala promyšleně strukturu tematických a pojmových souvislostí. Představy žáků nebyly konfrontovány s realitou, zůstaly tedy na úrovni fikce, což je v rozporu s cíli sociálně-humanitního vzdělávání. Žáci však byli dostatečně motivováni pro práci s nabízeným obsahem, sledovanou výukovou situaci lze tedy hodnotit jako jeden z projevů didaktického formalismu - utajené poznávání. Příspěvek navrhuje alteraci pro využití potenciálu učební úlohy a nabízí možnosti promyšleného výběru učiva a jeho konstruování v oblasti sociálně humanitního učiva na 1. stupni ZŠ prostřednitvím tzv. velkých myšlenek a kulturních univerzálií.

  • Czech name

    Od fikce k realitě

  • Czech description

    Kazuistika výukové situace z hodiny prvouky v 1. ročníku ZŠ zpracovaná metodou AAA. Analyzovaná situace obchází konceptovou vrstvu: žáci zůstali na úrovni vrstvy tematické, úloha nebyla využita pro konstruování poznatků souvisejících s jádrovým konceptem hodiny. Žáci formulovali své představy, neměli však možnost využít je k pochopení konceptu, který byl představován. Učitelka nebudovala promyšleně strukturu tematických a pojmových souvislostí. Představy žáků nebyly konfrontovány s realitou, zůstaly tedy na úrovni fikce, což je v rozporu s cíli sociálně-humanitního vzdělávání. Žáci však byli dostatečně motivováni pro práci s nabízeným obsahem, sledovanou výukovou situaci lze tedy hodnotit jako jeden z projevů didaktického formalismu - utajené poznávání. Příspěvek navrhuje alteraci pro využití potenciálu učební úlohy a nabízí možnosti promyšleného výběru učiva a jeho konstruování v oblasti sociálně humanitního učiva na 1. stupni ZŠ prostřednitvím tzv. velkých myšlenek a kulturních univerzálií.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání

  • ISBN

    978-80-210-8758-3

  • Number of pages of the result

    15

  • Pages from-to

    309-323

  • Number of pages of the book

    462

  • Publisher name

    Masarykova univerzita

  • Place of publication

    Brno

  • UT code for WoS chapter