School Education And Extracurricular Educational Activities Of Pupils From Excluded Localities
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F18%3A10384882" target="_blank" >RIV/00216208:11410/18:10384882 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Školní a mimoškolní vzdělávání žáků z vyloučených lokalit
Original language description
Cílem našeho výzkumu bylo porovnat účinky tréninku ve dvou intervenčních skupinách romských dětí - ve skupině pracující metodou Feuersteinova instrumentálního obohacování (FIE) a ve skupině pracující novou metodou Krížom Krážom (KK). Byli jsme si však vědomi toho, že na celkové výkony dětí má vliv mnoho dalších faktorů. Proto se naše práce zabývala rovněž rodičovskými postoji ke vzdělání, učitelskou a lektorskou perspektivou a charakteristikami lokalit, ze kterých děti pocházejí. Naše studie měla smíšený design. Kvantitativní část byla tvořena třemi fázemi: pretestem, intervenční fází během které probíhal trénink a retestem. V rámci pretestu jsme sledovali zejména řečovou a kognitivní úroveň. Shodné oblasti jsme testovali rovněž v rámci retestu na konci školního roku, abychom mohli posoudit zlepšení jednotlivých žáků. Kvalitativní výzkum spočíval v polo-strukturovaných rozhovorech s učiteli, lektory a rodiči a zahrnoval také pozorování výuky. Statisticky významné zlepšení bylo sledováno u celé skupiny dětí dětí téměř ve všech sledovaných oblastech. Rozdíly ve zlepšení mezi FIE a KK skupinami nicméně nalezeny nebyly. Naopak jsme zjistili významné rozdíly mezi žáky pocházejícími z různých lokalit; příslušnost k lokalitě se tedy ukázala jako hlavní prediktor zlepšení. Snažili jsme se proto tento efekt lokality vysvětlit v rámci kvalitní částí našeho výzkumu. Zdá se, že jedním z možných vysvětlujících faktorů by mohly být rozdíly mezi učiteli a lektory. Jednalo se zejména o rozdíly v míře direktivity a rozdíly ve schopnosti nastavovat transparentní pravidla a následně je dodržovat. Vyšší úroveň zlepšení jsme zjistili u skupin dětí s více strukturovanými a důslednými učitelkami a lektorkami.
Czech name
Školní a mimoškolní vzdělávání žáků z vyloučených lokalit
Czech description
Cílem našeho výzkumu bylo porovnat účinky tréninku ve dvou intervenčních skupinách romských dětí - ve skupině pracující metodou Feuersteinova instrumentálního obohacování (FIE) a ve skupině pracující novou metodou Krížom Krážom (KK). Byli jsme si však vědomi toho, že na celkové výkony dětí má vliv mnoho dalších faktorů. Proto se naše práce zabývala rovněž rodičovskými postoji ke vzdělání, učitelskou a lektorskou perspektivou a charakteristikami lokalit, ze kterých děti pocházejí. Naše studie měla smíšený design. Kvantitativní část byla tvořena třemi fázemi: pretestem, intervenční fází během které probíhal trénink a retestem. V rámci pretestu jsme sledovali zejména řečovou a kognitivní úroveň. Shodné oblasti jsme testovali rovněž v rámci retestu na konci školního roku, abychom mohli posoudit zlepšení jednotlivých žáků. Kvalitativní výzkum spočíval v polo-strukturovaných rozhovorech s učiteli, lektory a rodiči a zahrnoval také pozorování výuky. Statisticky významné zlepšení bylo sledováno u celé skupiny dětí dětí téměř ve všech sledovaných oblastech. Rozdíly ve zlepšení mezi FIE a KK skupinami nicméně nalezeny nebyly. Naopak jsme zjistili významné rozdíly mezi žáky pocházejícími z různých lokalit; příslušnost k lokalitě se tedy ukázala jako hlavní prediktor zlepšení. Snažili jsme se proto tento efekt lokality vysvětlit v rámci kvalitní částí našeho výzkumu. Zdá se, že jedním z možných vysvětlujících faktorů by mohly být rozdíly mezi učiteli a lektory. Jednalo se zejména o rozdíly v míře direktivity a rozdíly ve schopnosti nastavovat transparentní pravidla a následně je dodržovat. Vyšší úroveň zlepšení jsme zjistili u skupin dětí s více strukturovanými a důslednými učitelkami a lektorkami.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7603-002-2
Number of pages
339
Publisher name
Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—