Melodrama as a living art Type ant its instrumental Use in the Educational process
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10399592" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10399592 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Melodram jako živý umělecký druh a jeho instrumentální využití v pedagogickém procesu
Original language description
Tato publikace je zaměřena na využití melodramu v pedagogickém procesu. Představuje čtenáři současný stav vědeckého bádání o melodramu v Čechách z hlediska historického vývoje i současných poznatků. Důraz je kladen na český koncertní melodram, který má v celoevropském kontextu bohatou kulturní tradici. Publikace dokládá stylovou rozrůzněnost koncertního melodramu prostřednictvím několika analýz vybraných skladeb soudobých autorů. Uvedené melodramy reprezentují současnou melodramatickou tvorbu z hlediska různých stylů, námětů i pedagogického uplatnění. Provedené analýzy sledují hudební výrazivo s akcentem na sémantickou rovinu melodramu. Analytické sondy upozorňují hlavně na ty výrazové prostředky, které jsou v obou složkách melodramu (slovo a hudba) stěžejní a poskytují možnost další pedagogické aplikace do hudebněvýchovného procesu. Příklady melodramatické tvorby Zdeňka Zahradníka, Emila Viklického, Jana Vičara, Josefa Marka a Jana Duška doplňují také polostrukturované rozhovory s autory analyzovaných děl a dalšími tvůrci melodramů. Jejich výpovědi doplňují celkový obraz o současném melodramu v české kultuře. Práce pojednává melodram jako útvar, který má široké pedagogické uplatnění. Přináší několik podob didaktických aplikací melodramu do pedagogického procesu. Předložené didaktické situace vycházejí z reálné výuky na různých typech škol a poskytují tak mezioborový přesah nejenom do hudební výchovy, ale také dalších příbuzných oborů. Zapojení melodramu do výuky přináší poznání, že tento útvar je pedagogicky nosný, užitečný a efektivní. Umožňuje totiž nenásilné uplatnění tvořivých aktivit a zejména jejich rozsáhlou integraci.
Czech name
Melodram jako živý umělecký druh a jeho instrumentální využití v pedagogickém procesu
Czech description
Tato publikace je zaměřena na využití melodramu v pedagogickém procesu. Představuje čtenáři současný stav vědeckého bádání o melodramu v Čechách z hlediska historického vývoje i současných poznatků. Důraz je kladen na český koncertní melodram, který má v celoevropském kontextu bohatou kulturní tradici. Publikace dokládá stylovou rozrůzněnost koncertního melodramu prostřednictvím několika analýz vybraných skladeb soudobých autorů. Uvedené melodramy reprezentují současnou melodramatickou tvorbu z hlediska různých stylů, námětů i pedagogického uplatnění. Provedené analýzy sledují hudební výrazivo s akcentem na sémantickou rovinu melodramu. Analytické sondy upozorňují hlavně na ty výrazové prostředky, které jsou v obou složkách melodramu (slovo a hudba) stěžejní a poskytují možnost další pedagogické aplikace do hudebněvýchovného procesu. Příklady melodramatické tvorby Zdeňka Zahradníka, Emila Viklického, Jana Vičara, Josefa Marka a Jana Duška doplňují také polostrukturované rozhovory s autory analyzovaných děl a dalšími tvůrci melodramů. Jejich výpovědi doplňují celkový obraz o současném melodramu v české kultuře. Práce pojednává melodram jako útvar, který má široké pedagogické uplatnění. Přináší několik podob didaktických aplikací melodramu do pedagogického procesu. Předložené didaktické situace vycházejí z reálné výuky na různých typech škol a poskytují tak mezioborový přesah nejenom do hudební výchovy, ale také dalších příbuzných oborů. Zapojení melodramu do výuky přináší poznání, že tento útvar je pedagogicky nosný, užitečný a efektivní. Umožňuje totiž nenásilné uplatnění tvořivých aktivit a zejména jejich rozsáhlou integraci.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7603-089-3
Number of pages
202
Publisher name
Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—