Relations between burnout syndrome, coping and self-efficacy among Czech teachers
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10406036" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10406036 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=A2Inkhm9qV" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=A2Inkhm9qV</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vztah syndromu vyhoření, copingových strategií a self-efficacy mezi vyučujícími na českých základních školách
Original language description
Cílem studie bylo odhalit úroveň syndromu vyhoření, copingové strategie a soběstačnost a jejich vzájemné vztahy mezi učiteli na základních školách v České republice. VZORKA A NASTAVENÍ. Soubor zahrnoval 2 394 učitelů (85% žen a 15% mužů). Proměnné byly měřeny měřením vyhoření Shirom-Melamed Burnout Measurement, SVF 78 (coping strategie) a USE (self-účinnost učitele). HYPOTÉZY. Autoři předpokládali, že učitelé s vyšší soběstačností by upřednostňovali pozitivní zvládání, zatímco učitelé s nižší soběstačností upřednostňovali negativní zvládání. Pak jsme předpokládali, že učitelé s vyšší soběstačností a pozitivním zvládáním by hlásili syndrom menšího vyhoření. Protože pozitivní zvládání je součástí profesionálních kompetencí, předpokládali jsme, že soběstačnost předpovídá syndrom vyhoření silnější než strategie zvládání. STATISTICKÁ ANALÝZA. Hlavní analýzy sestávaly z korelace, lineární regrese a multinominální regrese. VÝSLEDEK. Analýzy ukázaly vysokou prevalenci syndromu vyhoření (19% s výrazným projevem a 65% v riziku vyhoření). Učitelé s vyšší soběstačností upřednostňovali pozitivní zvládání před negativním zvrácením a naopak. Učitelé s vyšší soběstačností a pozitivním zvládáním hlásili syndrom nižšího vyhoření. Spojení mezi zvládání a vyhoření bylo významné. Spojení negativního zvládání syndromu vyhoření bylo silnější. OMEZENÍ STUDIE. Korelační výzkum; rozlišení mezi pozitivním a negativním zvládáním používaným SVF 78; vzorek náhodného výzkumu.
Czech name
Vztah syndromu vyhoření, copingových strategií a self-efficacy mezi vyučujícími na českých základních školách
Czech description
Cílem studie bylo odhalit úroveň syndromu vyhoření, copingové strategie a soběstačnost a jejich vzájemné vztahy mezi učiteli na základních školách v České republice. VZORKA A NASTAVENÍ. Soubor zahrnoval 2 394 učitelů (85% žen a 15% mužů). Proměnné byly měřeny měřením vyhoření Shirom-Melamed Burnout Measurement, SVF 78 (coping strategie) a USE (self-účinnost učitele). HYPOTÉZY. Autoři předpokládali, že učitelé s vyšší soběstačností by upřednostňovali pozitivní zvládání, zatímco učitelé s nižší soběstačností upřednostňovali negativní zvládání. Pak jsme předpokládali, že učitelé s vyšší soběstačností a pozitivním zvládáním by hlásili syndrom menšího vyhoření. Protože pozitivní zvládání je součástí profesionálních kompetencí, předpokládali jsme, že soběstačnost předpovídá syndrom vyhoření silnější než strategie zvládání. STATISTICKÁ ANALÝZA. Hlavní analýzy sestávaly z korelace, lineární regrese a multinominální regrese. VÝSLEDEK. Analýzy ukázaly vysokou prevalenci syndromu vyhoření (19% s výrazným projevem a 65% v riziku vyhoření). Učitelé s vyšší soběstačností upřednostňovali pozitivní zvládání před negativním zvrácením a naopak. Učitelé s vyšší soběstačností a pozitivním zvládáním hlásili syndrom nižšího vyhoření. Spojení mezi zvládání a vyhoření bylo významné. Spojení negativního zvládání syndromu vyhoření bylo silnější. OMEZENÍ STUDIE. Korelační výzkum; rozlišení mezi pozitivním a negativním zvládáním používaným SVF 78; vzorek náhodného výzkumu.
Classification
Type
J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database
CEP classification
—
OECD FORD branch
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA16-21302S" target="_blank" >GA16-21302S: Burnout syndrom of teachers - institutional, relational and intrapsychic factors</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Československá psychologie
ISSN
0009-062X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
63
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
16
Pages from-to
386-401
UT code for WoS article
000484134800002
EID of the result in the Scopus database
—