Comenius' concept of Eudaimonia and its plato-aristotelism connotations
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10408738" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10408738 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Komenského pojetí blaženosti a jeho platónsko-aristotelské konotace
Original language description
Kapitola se zaměří na Komenského pojetí morálky jako na specifické spojení morálky, výchovy a etiky ctností. Poukáže na významnou inspiraci Komenského chápání Platónovou koncepcí ctností: uměřenosti, statečnosti, moudrosti a spravedlnosti. To vše pak podobně jako u Aristotela zarámováno výkladem praxis coby "konání Dobra". Neboť ctnosti se pěstují jen a skrze skutky a jako takové jsou výsostným předmětem výchovy. Specifickou roli v celém systému výuky ctnostem pak bude zaujímat koncept praktického rozumu, "právě tak se naučí poslušnosti tím, že budou poslouchat, zdrženlivosti tím, že budou zdrženlivé, trpělivosti tím, že budou trpělivé apod.", oživující aristotelovský pojem fronésis. Záměr kapitoly je pak na základě interpretace Komenského etiky ctností ukázat prožitek studu jako jeden ze způsobu výkonu fronésis - praktického rozumu vedoucího člověka k Dobru a tedy k dobrému životu. Základní interpretační oporou pak je MacIntyrovo pojetí ctnostného života a Spaemannovo pojetí eudaimonie jako zdařilého života.
Czech name
Komenského pojetí blaženosti a jeho platónsko-aristotelské konotace
Czech description
Kapitola se zaměří na Komenského pojetí morálky jako na specifické spojení morálky, výchovy a etiky ctností. Poukáže na významnou inspiraci Komenského chápání Platónovou koncepcí ctností: uměřenosti, statečnosti, moudrosti a spravedlnosti. To vše pak podobně jako u Aristotela zarámováno výkladem praxis coby "konání Dobra". Neboť ctnosti se pěstují jen a skrze skutky a jako takové jsou výsostným předmětem výchovy. Specifickou roli v celém systému výuky ctnostem pak bude zaujímat koncept praktického rozumu, "právě tak se naučí poslušnosti tím, že budou poslouchat, zdrženlivosti tím, že budou zdrženlivé, trpělivosti tím, že budou trpělivé apod.", oživující aristotelovský pojem fronésis. Záměr kapitoly je pak na základě interpretace Komenského etiky ctností ukázat prožitek studu jako jeden ze způsobu výkonu fronésis - praktického rozumu vedoucího člověka k Dobru a tedy k dobrému životu. Základní interpretační oporou pak je MacIntyrovo pojetí ctnostného života a Spaemannovo pojetí eudaimonie jako zdařilého života.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Utopismus, nebo realismus Komenského projektu nápravy věcí lidských?
ISBN
978-80-7465-409-1
Number of pages of the result
10
Pages from-to
167-176
Number of pages of the book
274
Publisher name
Pavel Mervart
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—