All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

'Raise your hands who will go to places where they do not feel recognized': On the segregation of Roma pupils in education

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10416655" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10416655 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    'Zvedněte ruce, kdo půjde do míst, kde necítí uznání': o segregaci romských žáků ve vzdělávání

  • Original language description

    Romové představují nejpočetnější a současně nejvíce znevýhodněnou etnickou menšinu v Evropě. Jedním z vážných problémů vzdělávacích systémů, zejména v některých státech střední a východní Evropy, je segregace romských žáků do škol a tříd mimo hlavní vzdělávací proud - segregace, která nejen že je nezákonná, ale má vážné negativní dopady do celkové úrovně vzdělání romské menšiny a vytváří významnou bariéru v soužití mezi Romy a většinovou společností. Tato publikace se zabývá fenoménem segregace romských žáků ve vzdělávání z pohledu výsledků kvalitativního výzkumu kombinovaných s poznatky řady dřívějších odborných studií na dané téma. Názory pedagogů i expertů z praxe se tak prolínají s parafrázemi studií renomovaných institucí a odborníků. Cílem publikace je ukázat, jak segregace vzniká, kteří aktéři se na vzniku segregovaných škol podílejí, čím je situace segregovaných škol charakteristická - znalost těchto klíčových aspektů segregace je pak důležitá primárně pro hledání nástrojů prevence (jak vzniku segregovaných škol a tříd předcházet) a řešení (jak segregované školy a třídy postupně přivést k de-segregaci). Ve výsledku je zřejmé, že k odstranění segregace je nutná aktivita mnoha různých aktérů, ať už jde o městské nebo obecní úřady, které mohou segregaci předcházet lepším nastavením spádovosti škol, nebo o poradenská zařízení, která mohou důkladnou diagnostikou zabránit neoprávněnému zařazování romských žáků do speciálního školství, nebo o školy hlavního vzdělávacího proudu, které mohou vstřícným a podporujícím postojem vůči sociálně znevýhodněným romským žákům předejít jejich odchodu na školy segregované. Jen omezené nástroje ke změně mají k dispozici i samy segregované školy, které se mohou větší otevřeností nebo vyšší nabídkou vzdělávacích alternativ pokusit získat i etnicky majoritní žáky a přispět tak k postupnému zvýšení heterogenity žákovského kolektivu. V zájmu přenosu dobré praxe se publikace soustředí i na popis nástrojů, které segregované (nebo segregací ohrožené) školy s úspěchem používají pro podporu vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků a které by mohly být inspirativní pro školy hlavního vzdělávacího proudu - mezi tyto nástroje patří práce romských asistentů, podpora multikulturality v kurikulu, systematická organizace doučování nebo posílení role školy v sociální oblasti. V souhrnu publikace představuje segregaci romských žáků ve vzdělávání jako složitý fenomén, v jehož jádru stojí hluboce zakořeněné předsudky vůči Romům - z dlouhodobého hlediska je tak nutné postupně bourat bariéry mezi Romy a etnickou majoritou a odstraňovat předsudky nejen v řadách pedagogů a žáků, ale i mezi rodiči žáků a širokou veřejností.

  • Czech name

    'Zvedněte ruce, kdo půjde do míst, kde necítí uznání': o segregaci romských žáků ve vzdělávání

  • Czech description

    Romové představují nejpočetnější a současně nejvíce znevýhodněnou etnickou menšinu v Evropě. Jedním z vážných problémů vzdělávacích systémů, zejména v některých státech střední a východní Evropy, je segregace romských žáků do škol a tříd mimo hlavní vzdělávací proud - segregace, která nejen že je nezákonná, ale má vážné negativní dopady do celkové úrovně vzdělání romské menšiny a vytváří významnou bariéru v soužití mezi Romy a většinovou společností. Tato publikace se zabývá fenoménem segregace romských žáků ve vzdělávání z pohledu výsledků kvalitativního výzkumu kombinovaných s poznatky řady dřívějších odborných studií na dané téma. Názory pedagogů i expertů z praxe se tak prolínají s parafrázemi studií renomovaných institucí a odborníků. Cílem publikace je ukázat, jak segregace vzniká, kteří aktéři se na vzniku segregovaných škol podílejí, čím je situace segregovaných škol charakteristická - znalost těchto klíčových aspektů segregace je pak důležitá primárně pro hledání nástrojů prevence (jak vzniku segregovaných škol a tříd předcházet) a řešení (jak segregované školy a třídy postupně přivést k de-segregaci). Ve výsledku je zřejmé, že k odstranění segregace je nutná aktivita mnoha různých aktérů, ať už jde o městské nebo obecní úřady, které mohou segregaci předcházet lepším nastavením spádovosti škol, nebo o poradenská zařízení, která mohou důkladnou diagnostikou zabránit neoprávněnému zařazování romských žáků do speciálního školství, nebo o školy hlavního vzdělávacího proudu, které mohou vstřícným a podporujícím postojem vůči sociálně znevýhodněným romským žákům předejít jejich odchodu na školy segregované. Jen omezené nástroje ke změně mají k dispozici i samy segregované školy, které se mohou větší otevřeností nebo vyšší nabídkou vzdělávacích alternativ pokusit získat i etnicky majoritní žáky a přispět tak k postupnému zvýšení heterogenity žákovského kolektivu. V zájmu přenosu dobré praxe se publikace soustředí i na popis nástrojů, které segregované (nebo segregací ohrožené) školy s úspěchem používají pro podporu vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků a které by mohly být inspirativní pro školy hlavního vzdělávacího proudu - mezi tyto nástroje patří práce romských asistentů, podpora multikulturality v kurikulu, systematická organizace doučování nebo posílení role školy v sociální oblasti. V souhrnu publikace představuje segregaci romských žáků ve vzdělávání jako složitý fenomén, v jehož jádru stojí hluboce zakořeněné předsudky vůči Romům - z dlouhodobého hlediska je tak nutné postupně bourat bariéry mezi Romy a etnickou majoritou a odstraňovat předsudky nejen v řadách pedagogů a žáků, ale i mezi rodiči žáků a širokou veřejností.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-7603-219-4

  • Number of pages

    196

  • Publisher name

    Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS book