All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The system of support measures and its effectiveness in the education of socially disadvantaged Roma students

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10424569" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10424569 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=8nM~z8.Aho" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=8nM~z8.Aho</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Efektivita systému podpůrných opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků

  • Original language description

    Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školách hlavního vzdělávacího proudu je v ČR v současnosti založeno zejména na systému tzv. podpůrných opatření, poskytovaných ve vzdělávání žákům na základě doporučení školského poradenského zařízení. Cílem prezentované studie je zhodnotit, s jakou efektivitou tento systém podpory funguje ve vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků. Článek přináší data z kvalitativního výzkumu realizovaného formou semistrukturovaných rozhovorů s pedagogickými pracovníky škol a s experty v dané oblasti. Výsledky výzkumu poukazují na tyto specifické bariéry ve fungování systému podpůrných opatření u sociálně znevýhodněných romských žáků: a) učitelé a poradenští pracovníci neumí dostatečně identifikovat sociální znevýhodnění jako zdroj speciálních vzdělávacích potřeb žáka; b) celý proces diagnostiky a doporučování podpůrných opatření je časově velmi náročný; c) rodiče sociálně znevýhodněných žáků se se svými dětmi na diagnostiku do poradenského zařízení mnohdy nedostaví, a tím pádem ani nemohou získat potřebné doporučení; d) navázání podpůrných opatření na konkrétní žáky je u škol s větším počtem migrujících žáků velmi nestabilní; e) celý proces je pro školy administrativně náročný. Ze závěrů výzkumu a jejich komparace s poznatky z jiných odborných zdrojů je zřejmé, že pro zajištění potřebné vzdělávací podpory (prostřednictvím asistentů pedagoga, speciálních pedagogů, pedagogických intervencí ad.) ve školách s větším počtem sociálně znevýhodněných romských žáků by bylo žádoucí nastavení stabilnějšího způsobu financování podpůrných opatření, který by se obešel bez nutnosti diagnostiky a doporučení ze strany školských poradenských zařízení.

  • Czech name

    Efektivita systému podpůrných opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků

  • Czech description

    Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školách hlavního vzdělávacího proudu je v ČR v současnosti založeno zejména na systému tzv. podpůrných opatření, poskytovaných ve vzdělávání žákům na základě doporučení školského poradenského zařízení. Cílem prezentované studie je zhodnotit, s jakou efektivitou tento systém podpory funguje ve vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků. Článek přináší data z kvalitativního výzkumu realizovaného formou semistrukturovaných rozhovorů s pedagogickými pracovníky škol a s experty v dané oblasti. Výsledky výzkumu poukazují na tyto specifické bariéry ve fungování systému podpůrných opatření u sociálně znevýhodněných romských žáků: a) učitelé a poradenští pracovníci neumí dostatečně identifikovat sociální znevýhodnění jako zdroj speciálních vzdělávacích potřeb žáka; b) celý proces diagnostiky a doporučování podpůrných opatření je časově velmi náročný; c) rodiče sociálně znevýhodněných žáků se se svými dětmi na diagnostiku do poradenského zařízení mnohdy nedostaví, a tím pádem ani nemohou získat potřebné doporučení; d) navázání podpůrných opatření na konkrétní žáky je u škol s větším počtem migrujících žáků velmi nestabilní; e) celý proces je pro školy administrativně náročný. Ze závěrů výzkumu a jejich komparace s poznatky z jiných odborných zdrojů je zřejmé, že pro zajištění potřebné vzdělávací podpory (prostřednictvím asistentů pedagoga, speciálních pedagogů, pedagogických intervencí ad.) ve školách s větším počtem sociálně znevýhodněných romských žáků by bylo žádoucí nastavení stabilnějšího způsobu financování podpůrných opatření, který by se obešel bez nutnosti diagnostiky a doporučení ze strany školských poradenských zařízení.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Speciální pedagogika

  • ISSN

    1211-2720

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    30

  • Issue of the periodical within the volume

    3-4

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    12

  • Pages from-to

    224-235

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database