The role of school special educators in supporting pupils with social disadvantages
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10400065" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10400065 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=rkJvAWeQ1H" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=rkJvAWeQ1H</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Role školních speciálních pedagogů v podpoře žáků se sociálním znevýhodněním
Original language description
S rozvojem principů inkluzivního vzdělávání vzrůstá v českém vzdělávacím systému i význam profese školních speciálních pedagogů, kteří ve školách hlavního vzdělávacího proudu zajišťují podporu žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich pedagogům. Tradičně je role školních speciálních pedagogů směřována zejména do oblasti vzdělávání žáků se zdravotním postižením, dosud je ale poměrně nejasná role školních speciálních pedagogů ve vztahu k žákům se sociálním znevýhodněním, kteří podle kvalifikovaných odhadů tvoří početně velmi významnou skupinu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Text článku popisuje výsledky kvalitativně orientované studie založené na obsahové analýze textů od šesti školních speciálních pedagogů, doplněné o postřehy ze skupinové diskuze s těmito poradenskými pracovníky. Prezentované výsledky dokládají význam profese školních speciálních pedagogů jak v několika specifických oblastech přímé podpory žáků se sociálním znevýhodněním, tak i v oblasti poradenské podpory učitelů a v rozvoji spolupráce školy a mimoškolních subjektů (poradenských zařízení, zákonných zástupců žáků). Výzkum jednoznačně svědčí pro další personální i odborný rozvoj profese školních speciálních pedagogů ve vztahu k žákům se sociálním znevýhodněním.
Czech name
Role školních speciálních pedagogů v podpoře žáků se sociálním znevýhodněním
Czech description
S rozvojem principů inkluzivního vzdělávání vzrůstá v českém vzdělávacím systému i význam profese školních speciálních pedagogů, kteří ve školách hlavního vzdělávacího proudu zajišťují podporu žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich pedagogům. Tradičně je role školních speciálních pedagogů směřována zejména do oblasti vzdělávání žáků se zdravotním postižením, dosud je ale poměrně nejasná role školních speciálních pedagogů ve vztahu k žákům se sociálním znevýhodněním, kteří podle kvalifikovaných odhadů tvoří početně velmi významnou skupinu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Text článku popisuje výsledky kvalitativně orientované studie založené na obsahové analýze textů od šesti školních speciálních pedagogů, doplněné o postřehy ze skupinové diskuze s těmito poradenskými pracovníky. Prezentované výsledky dokládají význam profese školních speciálních pedagogů jak v několika specifických oblastech přímé podpory žáků se sociálním znevýhodněním, tak i v oblasti poradenské podpory učitelů a v rozvoji spolupráce školy a mimoškolních subjektů (poradenských zařízení, zákonných zástupců žáků). Výzkum jednoznačně svědčí pro další personální i odborný rozvoj profese školních speciálních pedagogů ve vztahu k žákům se sociálním znevýhodněním.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Volume of the periodical
29
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
12
Pages from-to
41-52
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—