School special educational needs teacher in the perspective of inclusive education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10480439" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10480439 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.researchgate.net/publication/380759438_Skolni_specialni_pedagog_v_perspektive_inkluzivniho_vzdelavani" target="_blank" >https://www.researchgate.net/publication/380759438_Skolni_specialni_pedagog_v_perspektive_inkluzivniho_vzdelavani</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/9788076034501" target="_blank" >10.14712/9788076034501</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Školní speciální pedagog v perspektivě inkluzivního vzdělávání
Original language description
Publikace zaměřená na profesi školního speciálního pedagoga je dílem autorského kolektivu z katedry speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Hlavní část publikace prezentuje poznatky z výzkumu zaměřeného na role školních speciálních pedagogů v základních školách hlavního vzdělávacího proudu a na popis dílčích forem podpory, které školní speciální pedagogové zajišťují u žáků se zdravotním postižením. Výzkum byl realizován kombinovanou formou - v kvantitativní části byla data získána od 439 školních speciálních pedagogů prostřednictvím dotazníkového šetření; v kvalitativní části probíhaly ohniskové skupiny a individuální rozhovory se 67 školními speciálními pedagogy. Prezentace dat z výzkumu dokládá, že v rámci přímé podpory žáků školní speciální pedagogové nejvíce pracují s žáky se specifi ckými poruchami učení, dále pak s žáky s narušenou komunikační schopností, s náročným chováním, se sociálním znevýhodněním, s odlišným mateřským jazykem, s lehkým mentálním postižením a s poruchami autistického spektra. V těchto a dalších skupinách žáků se speciálními vzdělávacími potřebami školní speciální pedagogové uplatňují různé formy podpory, včetně realizace individuální výuky v tzv. předmětu speciálně pedagogické péče a zajištění pomůcek pro žáky. V rámci inkluzivního vzdělávání je důležitou součástí práce školních speciálních pedagogů i podpora žáků bez diagnostikovaných speciálních vzdělávacích potřeb a žáků nadaných, stejně jako poradenství poskytované ostatním pedagogickým pracovníkům a rodičům žáků. Na datech z výzkumu publikace poukazuje na velký význam profese školních speciálních pedagogů v rozvoji inkluzivního vzdělávání, na potřebu dalšího rozvoje pregraduálního vzdělávání těchto pracovníků a také na potřebu dalšího navyšování úvazků školních speciálních pedagogů v základních školách hlavního vzdělávacího proudu.
Czech name
Školní speciální pedagog v perspektivě inkluzivního vzdělávání
Czech description
Publikace zaměřená na profesi školního speciálního pedagoga je dílem autorského kolektivu z katedry speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Hlavní část publikace prezentuje poznatky z výzkumu zaměřeného na role školních speciálních pedagogů v základních školách hlavního vzdělávacího proudu a na popis dílčích forem podpory, které školní speciální pedagogové zajišťují u žáků se zdravotním postižením. Výzkum byl realizován kombinovanou formou - v kvantitativní části byla data získána od 439 školních speciálních pedagogů prostřednictvím dotazníkového šetření; v kvalitativní části probíhaly ohniskové skupiny a individuální rozhovory se 67 školními speciálními pedagogy. Prezentace dat z výzkumu dokládá, že v rámci přímé podpory žáků školní speciální pedagogové nejvíce pracují s žáky se specifi ckými poruchami učení, dále pak s žáky s narušenou komunikační schopností, s náročným chováním, se sociálním znevýhodněním, s odlišným mateřským jazykem, s lehkým mentálním postižením a s poruchami autistického spektra. V těchto a dalších skupinách žáků se speciálními vzdělávacími potřebami školní speciální pedagogové uplatňují různé formy podpory, včetně realizace individuální výuky v tzv. předmětu speciálně pedagogické péče a zajištění pomůcek pro žáky. V rámci inkluzivního vzdělávání je důležitou součástí práce školních speciálních pedagogů i podpora žáků bez diagnostikovaných speciálních vzdělávacích potřeb a žáků nadaných, stejně jako poradenství poskytované ostatním pedagogickým pracovníkům a rodičům žáků. Na datech z výzkumu publikace poukazuje na velký význam profese školních speciálních pedagogů v rozvoji inkluzivního vzdělávání, na potřebu dalšího rozvoje pregraduálního vzdělávání těchto pracovníků a také na potřebu dalšího navyšování úvazků školních speciálních pedagogů v základních školách hlavního vzdělávacího proudu.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7603-450-1
Number of pages
223
Publisher name
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—