THE RELATIONSHIP BETWEEN ACADEMIC FUTILITY AND STUDENT ACHIEVEMENT: DIFFERENT MECHANISMS FOR MATHEMATICS AND READING LITERACY
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10419326" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10419326 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=nFRI9KEi0c" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=nFRI9KEi0c</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/SP2020-3-2" target="_blank" >10.5817/SP2020-3-2</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
VZTAH AKADEMICKÉ MARNOSTI A VÝSLEDKŮ ŽÁKŮ: RŮZNÉ MECHANISMY PRO MATEMATIKU A ČTENÁŘSKOU GRAMOTNOST
Original language description
Výzkumy ukazují, že žáci odborných středoškolských programů mají horší výsledky než žáci všeobecněvzdělávacích programů i tehdy, když zohledníme jejich vstupní výsledky a rodinné zázemí. Možné příčiny tohoto jevu výzkumníci spatřují v klimatu školy. V této stati je klima školy operacionalizováno prostřed-nictvím kultury akademické marnosti. Zkoumáme, zda pocit akademické marnosti ovlivňuje výsledky žáků 3. ročníků gymnázií, středných odborných škol a středních odborných učilišť v matematice a ve čtenář-ské gramotnosti, zohledníme-li jejich rodinné zázemí a vstupní vědomosti. Analýza využívající víceúrovňovémodelování v programu MPlus je provedena na souboru 2846 žáků ze 143 tříd v 79 školách, kteří byli testováni a dotazováni na počátku středoškolského studia a potom opět v polovině 3. ročníku. Výsledkypotvrzují vliv pocitu akademické marnosti na sledované výsledky a ukazují mírné odlišnosti v jeho uplatně-ní v obou disciplínách.
Czech name
VZTAH AKADEMICKÉ MARNOSTI A VÝSLEDKŮ ŽÁKŮ: RŮZNÉ MECHANISMY PRO MATEMATIKU A ČTENÁŘSKOU GRAMOTNOST
Czech description
Výzkumy ukazují, že žáci odborných středoškolských programů mají horší výsledky než žáci všeobecněvzdělávacích programů i tehdy, když zohledníme jejich vstupní výsledky a rodinné zázemí. Možné příčiny tohoto jevu výzkumníci spatřují v klimatu školy. V této stati je klima školy operacionalizováno prostřed-nictvím kultury akademické marnosti. Zkoumáme, zda pocit akademické marnosti ovlivňuje výsledky žáků 3. ročníků gymnázií, středných odborných škol a středních odborných učilišť v matematice a ve čtenář-ské gramotnosti, zohledníme-li jejich rodinné zázemí a vstupní vědomosti. Analýza využívající víceúrovňovémodelování v programu MPlus je provedena na souboru 2846 žáků ze 143 tříd v 79 školách, kteří byli testováni a dotazováni na počátku středoškolského studia a potom opět v polovině 3. ročníku. Výsledkypotvrzují vliv pocitu akademické marnosti na sledované výsledky a ukazují mírné odlišnosti v jeho uplatně-ní v obou disciplínách.
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA18-19056S" target="_blank" >GA18-19056S: Factors related to the cognitive and non-cognitive outcomes of vocational students. The role of the sense of academic futility and school culture</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Studia paedagogica
ISSN
1803-7437
e-ISSN
—
Volume of the periodical
25
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
25
Pages from-to
43-67
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85096141994