Testing the concept of academic futility in czech Secondary education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10419329" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10419329 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/00216208:11230/20:10419329
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xvjIL3lHMu" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xvjIL3lHMu</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.13060/csr.2020.042" target="_blank" >10.13060/csr.2020.042</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
validizace konceptu akademické marnosti v českém středním vzdělávání
Original language description
Mezinárodní výzkum ukazuje, že koncept akademické marnosti je slibný pro studium mechanismů, které způsobují rozdíly ve výsledcích vzdělávání ve všeobecných a odborných středoškolských programech. Vzhledem k tomu, že v českém vzdělávacím systému existují velké rozdíly mezi všeobecnými a odbornými programy, pokud jde o obsah vzdělávání, podmínky vzdělávání, složení žáků a výsledky učení, je důležité hlouběji se zabývat příčinami těchto rozdílů. Cílem této práce je otestovat původní, trojrozměrnou verzi konceptu akademické marnosti na českých středních školách. Koncept byl testován na datech získaných na výběru 4857 žáků z 29 gymnázií a 90 středních odborných škol, kteří ve školním roce 2018/2019 navštěvovali třetí ročník střední školy. Konfirmační faktorová analýza ukázala dobrou shodu s daty pro jednoúrovňový (úroveň žáků) a dvouúrovňový (úroveň žáků a tříd) model. Invariance měření byla hodnocena pro různé vzdělávací dráhy. Je diskutován potenciál využití dvoustupňového konceptu pro výzkum vzdělávacích drah českých středoškoláků navštěvujících různé vzdělávací programy.
Czech name
validizace konceptu akademické marnosti v českém středním vzdělávání
Czech description
Mezinárodní výzkum ukazuje, že koncept akademické marnosti je slibný pro studium mechanismů, které způsobují rozdíly ve výsledcích vzdělávání ve všeobecných a odborných středoškolských programech. Vzhledem k tomu, že v českém vzdělávacím systému existují velké rozdíly mezi všeobecnými a odbornými programy, pokud jde o obsah vzdělávání, podmínky vzdělávání, složení žáků a výsledky učení, je důležité hlouběji se zabývat příčinami těchto rozdílů. Cílem této práce je otestovat původní, trojrozměrnou verzi konceptu akademické marnosti na českých středních školách. Koncept byl testován na datech získaných na výběru 4857 žáků z 29 gymnázií a 90 středních odborných škol, kteří ve školním roce 2018/2019 navštěvovali třetí ročník střední školy. Konfirmační faktorová analýza ukázala dobrou shodu s daty pro jednoúrovňový (úroveň žáků) a dvouúrovňový (úroveň žáků a tříd) model. Invariance měření byla hodnocena pro různé vzdělávací dráhy. Je diskutován potenciál využití dvoustupňového konceptu pro výzkum vzdělávacích drah českých středoškoláků navštěvujících různé vzdělávací programy.
Classification
Type
J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA18-19056S" target="_blank" >GA18-19056S: Factors related to the cognitive and non-cognitive outcomes of vocational students. The role of the sense of academic futility and school culture</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Sociologický časopis / Czech Sociological Review
ISSN
0038-0288
e-ISSN
—
Volume of the periodical
56
Issue of the periodical within the volume
5
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
19
Pages from-to
599-617
UT code for WoS article
000595151300002
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85098064508