The pupils we have failed? Parents' Perceptions of the Homeschooling of Pupils with Special Educational Needs during the Covid-19 Shutdown of Schools
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10425014" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10425014 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=LESK-kbXFe" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=LESK-kbXFe</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Na okraji zájmu? Distanční vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami pohledem jejich rodičů
Original language description
Uzavření škol v důsledku pandemie Covid-19 je unikátní zkušeností českého vzdělávacího systému a rodin. Specifické místo v něm zastávají žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), pro které může distanční výuka představovat jiná rizika a přínosy než pro žáky bez SVP. Článek se zabývá průběhem distanční výuky na jaře 2020 u žáků se SVP, a to z pohledu jejich rodičů. Online dotazníkového šetření se zúčastnilo 4030 rodičů žáků na ZŠ, z toho 506 se SVP. Dotazník mapoval poskytování doporučených podpůrných opatření, frekvenci a typ pedagogické komunikace, frekvenci vrstevnického kontaktu, podmínky v rodinách během distanční výuky a obavy rodičů o další školní výsledky dítěte. Analýzy prokázaly, že podle rodičů žáci se SVP oproti žákům bez SVP komunikují s vyučujícími méně často, rodiče naopak komunikují s vyučujícími častěji, ale jsou méně spokojeni, obávají o další vývoj dítěte, a děti jsou v méně častém vrstevnickém kontaktu oproti dětem bez SVP. Podle nadpoloviční většiny rodičů nebyla dětem se SVP během distanční výuky poskytována doporučená podpůrná opatření.
Czech name
Na okraji zájmu? Distanční vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami pohledem jejich rodičů
Czech description
Uzavření škol v důsledku pandemie Covid-19 je unikátní zkušeností českého vzdělávacího systému a rodin. Specifické místo v něm zastávají žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), pro které může distanční výuka představovat jiná rizika a přínosy než pro žáky bez SVP. Článek se zabývá průběhem distanční výuky na jaře 2020 u žáků se SVP, a to z pohledu jejich rodičů. Online dotazníkového šetření se zúčastnilo 4030 rodičů žáků na ZŠ, z toho 506 se SVP. Dotazník mapoval poskytování doporučených podpůrných opatření, frekvenci a typ pedagogické komunikace, frekvenci vrstevnického kontaktu, podmínky v rodinách během distanční výuky a obavy rodičů o další školní výsledky dítěte. Analýzy prokázaly, že podle rodičů žáci se SVP oproti žákům bez SVP komunikují s vyučujícími méně často, rodiče naopak komunikují s vyučujícími častěji, ale jsou méně spokojeni, obávají o další vývoj dítěte, a děti jsou v méně častém vrstevnickém kontaktu oproti dětem bez SVP. Podle nadpoloviční většiny rodičů nebyla dětem se SVP během distanční výuky poskytována doporučená podpůrná opatření.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Volume of the periodical
30
Issue of the periodical within the volume
3-4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
18
Pages from-to
139-156
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—