Working with illustration with preschool children as a support of reading comprehension
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10433362" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10433362 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Un1NG46fm3" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Un1NG46fm3</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
PRÁCE S ILUSTRACÍ U DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU jako podpora porozumění předčítanému textu
Original language description
ato výzkumná studie se zabývá tématem práce s ilustrací u dětí předškolního věku (v mateřské škole) jako podporou porozumění předčítanému textu. Teoretická východiska uvedou souvislosti mezi rozvojem čtenářské pregramotnosti, podporou rozvoje čtenářských strategií a porozuměním (předčítanému) textu. Empirická část si kladla za cíl navrhnout a ověřit metody práce s ilustrací v mateřské škole, které podporují u dětí předškolního věku porozumění předčítanému textu. Prostřednictvím kvalitativního výzkumu (metoda pozorování a metoda rozhovoru s dětmi jako metody sběru dat) jsou porovnávány rozdíly výzkumným a experimentálním vzorkem (54 dětí ze 4 tříd dvou mateřských škol). Prostřednictvím pretestu byla zjišťována dovednost všech dětí zapojených do výzkumu při práci s ilustrací a porozumění čtenému textu (výzkumný i experimentální vzorek). Následně bylo připraveno 6 lekcí, které byly zaměřeny na rozvoj čtenářských strategií a podporovaly u dětí porozumění předčítanému textu na základě vybraných očekávaných výstupů dle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Této podpory se účastnilo celkem 24 dětí (výzkumný vzorek). Následně byly otestovány (posttest) všechny děti ve výzkumu a zjišťovány rozdíly mezi experimentálním a výzkumným vzorkem. Výrazně se zlepšil výzkumný vzorek, zejména v dovednosti odhadovat emoce postav či předvídat příběh z ilustrace. Pozitivní vliv na úroveň čtenářské pregramotnosti byl zaznamenán při rozvoji předmatematických činností a emoční inteligence u dětí.
Czech name
PRÁCE S ILUSTRACÍ U DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU jako podpora porozumění předčítanému textu
Czech description
ato výzkumná studie se zabývá tématem práce s ilustrací u dětí předškolního věku (v mateřské škole) jako podporou porozumění předčítanému textu. Teoretická východiska uvedou souvislosti mezi rozvojem čtenářské pregramotnosti, podporou rozvoje čtenářských strategií a porozuměním (předčítanému) textu. Empirická část si kladla za cíl navrhnout a ověřit metody práce s ilustrací v mateřské škole, které podporují u dětí předškolního věku porozumění předčítanému textu. Prostřednictvím kvalitativního výzkumu (metoda pozorování a metoda rozhovoru s dětmi jako metody sběru dat) jsou porovnávány rozdíly výzkumným a experimentálním vzorkem (54 dětí ze 4 tříd dvou mateřských škol). Prostřednictvím pretestu byla zjišťována dovednost všech dětí zapojených do výzkumu při práci s ilustrací a porozumění čtenému textu (výzkumný i experimentální vzorek). Následně bylo připraveno 6 lekcí, které byly zaměřeny na rozvoj čtenářských strategií a podporovaly u dětí porozumění předčítanému textu na základě vybraných očekávaných výstupů dle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Této podpory se účastnilo celkem 24 dětí (výzkumný vzorek). Následně byly otestovány (posttest) všechny děti ve výzkumu a zjišťovány rozdíly mezi experimentálním a výzkumným vzorkem. Výrazně se zlepšil výzkumný vzorek, zejména v dovednosti odhadovat emoce postav či předvídat příběh z ilustrace. Pozitivní vliv na úroveň čtenářské pregramotnosti byl zaznamenán při rozvoji předmatematických činností a emoční inteligence u dětí.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Knižnica [online]
ISSN
1336-0965
e-ISSN
—
Volume of the periodical
22
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
10
Pages from-to
15-24
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—