Distance Education of Socially Disadvantaged Students
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10435310" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10435310 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=qlnLHG53Cu" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=qlnLHG53Cu</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Distanční vzdělávání u žáků se sociálním znevýhodněním
Original language description
Žáci se sociálním znevýhodněním mají obvykle nízkou podporu školní přípravy v rodině, pocházejí z chudého a málo motivujícího rodinného prostředí, a jsou tak i za běžných podmínek vystaveni riziku školního neúspěchu. V době uzavření škol a přechodu na distanční výuku, která je založena na technickém vybavení a podpoře rodičů, se znevýhodnění těchto žáků ještě násobí. Prezentovaná výzkumná sonda si kladla za cíl zjistit, jak se školám s vyšším počtem sociálně znevýhodněných žáků dařilo zajistit výuku během vládou nařízeného zákazu prezenčního vyučování (na jaře roku 2020, v reakci na šíření koronoviru způsobujícího nemoc covid-19). Kvalitativně orientovaný výzkum byl realizován formou semistrukturovaných rozhovorů s pedagogy ze šesti základních škol a sledoval jak bariéry, na které školy při distančním vzdělání sociálně znevýhodněných žáků narážely, tak i pří klady dobré praxe v dané oblasti. Výsledky výzkumu poukazují na zajímavé a mnohdy inovativní přístupy škol k distanční výuce znevýhodněných žáků v její online i offline podobě; důležitou podmínkou je ovšem vždy nadstandardní aktivita ze strany školy i ze strany různých dalších spolupracujících institucí. Cílem prezentace příkladů dobré praxe je především poukázat na vyzkoušené a osvědčené strategie, které by mohly/měly být ve výuce žáků se sociálním znevýhodněním replikovány ostatními školami v případě, že by došlo k opětovné mu uzavření škol a přechodu na distanční výuku.
Czech name
Distanční vzdělávání u žáků se sociálním znevýhodněním
Czech description
Žáci se sociálním znevýhodněním mají obvykle nízkou podporu školní přípravy v rodině, pocházejí z chudého a málo motivujícího rodinného prostředí, a jsou tak i za běžných podmínek vystaveni riziku školního neúspěchu. V době uzavření škol a přechodu na distanční výuku, která je založena na technickém vybavení a podpoře rodičů, se znevýhodnění těchto žáků ještě násobí. Prezentovaná výzkumná sonda si kladla za cíl zjistit, jak se školám s vyšším počtem sociálně znevýhodněných žáků dařilo zajistit výuku během vládou nařízeného zákazu prezenčního vyučování (na jaře roku 2020, v reakci na šíření koronoviru způsobujícího nemoc covid-19). Kvalitativně orientovaný výzkum byl realizován formou semistrukturovaných rozhovorů s pedagogy ze šesti základních škol a sledoval jak bariéry, na které školy při distančním vzdělání sociálně znevýhodněných žáků narážely, tak i pří klady dobré praxe v dané oblasti. Výsledky výzkumu poukazují na zajímavé a mnohdy inovativní přístupy škol k distanční výuce znevýhodněných žáků v její online i offline podobě; důležitou podmínkou je ovšem vždy nadstandardní aktivita ze strany školy i ze strany různých dalších spolupracujících institucí. Cílem prezentace příkladů dobré praxe je především poukázat na vyzkoušené a osvědčené strategie, které by mohly/měly být ve výuce žáků se sociálním znevýhodněním replikovány ostatními školami v případě, že by došlo k opětovné mu uzavření škol a přechodu na distanční výuku.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Volume of the periodical
31
Issue of the periodical within the volume
1-2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
18
Pages from-to
23-40
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—