All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Barriers and proven approaches in online tutoring of socially disadvantaged students

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10436945" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10436945 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=U4c8DfS35O" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=U4c8DfS35O</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Bariéry a osvědčené přístupy v online doučování sociálně znevýhodněných žáků

  • Original language description

    Žáci se sociálním znevýhodněním, kteří nemají dostatečnou znalost vyučovacího jazyka nebo nemají doma potřebnou vzdělávací podporu ze strany rodičů, jsou v době distanční výuky velmi výrazně ohroženi propadem ve vzdělávání. Jedním z efektivních nástrojů podpory těchto žáků je i online doučování. Text článku prezentuje zkušenosti skupiny lektorů doučování, kteří v roce 2020 realizovali více než tisíc hodin doučování. Cílem výzkumu bylo identifikovat bariéry a specifikovat příklady dobré praxe v online doučování sociálně znevýhodněných žáků. Základním zdrojem dat pro výzkum byla analýza písemných reflexí, ve kterých lektoři hodnotili průběh online doučování. Jako bariéry v online doučování sociálně znevýhodněných žáků se ukázaly zejména: Nedostatečné technické vybavení, neznalost práce s vybavením, nedostupnost školního online výukového prostředí pro externí lektory, nedostatečná znalost češtiny u žáků s OMJ a jejich rodičů, obtížná komunikace ohledně zadání úkolu a obtíže v udržení pozornosti žáků. Příklady dobré praxe pak výzkum identifikoval v těchto oblastech: Individuální přístup lektorů k organizaci doučování, variabilita výběru vhodné doučovací platformy, sdílení obrazovky nebo tabule, nastavení funkční komunikace ohledně zadání úkolů, využití vzdělávacích webů a aplikací, zařazení opatření pro podporu pozornosti a volnočasových aktivit. Identifikované bariéry i příklady dobré praxe mohou podpořit další rozvoj online doučování u sociálně znevýhodněných žáků.

  • Czech name

    Bariéry a osvědčené přístupy v online doučování sociálně znevýhodněných žáků

  • Czech description

    Žáci se sociálním znevýhodněním, kteří nemají dostatečnou znalost vyučovacího jazyka nebo nemají doma potřebnou vzdělávací podporu ze strany rodičů, jsou v době distanční výuky velmi výrazně ohroženi propadem ve vzdělávání. Jedním z efektivních nástrojů podpory těchto žáků je i online doučování. Text článku prezentuje zkušenosti skupiny lektorů doučování, kteří v roce 2020 realizovali více než tisíc hodin doučování. Cílem výzkumu bylo identifikovat bariéry a specifikovat příklady dobré praxe v online doučování sociálně znevýhodněných žáků. Základním zdrojem dat pro výzkum byla analýza písemných reflexí, ve kterých lektoři hodnotili průběh online doučování. Jako bariéry v online doučování sociálně znevýhodněných žáků se ukázaly zejména: Nedostatečné technické vybavení, neznalost práce s vybavením, nedostupnost školního online výukového prostředí pro externí lektory, nedostatečná znalost češtiny u žáků s OMJ a jejich rodičů, obtížná komunikace ohledně zadání úkolu a obtíže v udržení pozornosti žáků. Příklady dobré praxe pak výzkum identifikoval v těchto oblastech: Individuální přístup lektorů k organizaci doučování, variabilita výběru vhodné doučovací platformy, sdílení obrazovky nebo tabule, nastavení funkční komunikace ohledně zadání úkolů, využití vzdělávacích webů a aplikací, zařazení opatření pro podporu pozornosti a volnočasových aktivit. Identifikované bariéry i příklady dobré praxe mohou podpořit další rozvoj online doučování u sociálně znevýhodněných žáků.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Komenský

  • ISSN

    0323-0449

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    146

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    9

  • Pages from-to

    26-34

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database