Barriers and proven approaches in online tutoring of socially disadvantaged students
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10436945" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10436945 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=U4c8DfS35O" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=U4c8DfS35O</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Bariéry a osvědčené přístupy v online doučování sociálně znevýhodněných žáků
Original language description
Žáci se sociálním znevýhodněním, kteří nemají dostatečnou znalost vyučovacího jazyka nebo nemají doma potřebnou vzdělávací podporu ze strany rodičů, jsou v době distanční výuky velmi výrazně ohroženi propadem ve vzdělávání. Jedním z efektivních nástrojů podpory těchto žáků je i online doučování. Text článku prezentuje zkušenosti skupiny lektorů doučování, kteří v roce 2020 realizovali více než tisíc hodin doučování. Cílem výzkumu bylo identifikovat bariéry a specifikovat příklady dobré praxe v online doučování sociálně znevýhodněných žáků. Základním zdrojem dat pro výzkum byla analýza písemných reflexí, ve kterých lektoři hodnotili průběh online doučování. Jako bariéry v online doučování sociálně znevýhodněných žáků se ukázaly zejména: Nedostatečné technické vybavení, neznalost práce s vybavením, nedostupnost školního online výukového prostředí pro externí lektory, nedostatečná znalost češtiny u žáků s OMJ a jejich rodičů, obtížná komunikace ohledně zadání úkolu a obtíže v udržení pozornosti žáků. Příklady dobré praxe pak výzkum identifikoval v těchto oblastech: Individuální přístup lektorů k organizaci doučování, variabilita výběru vhodné doučovací platformy, sdílení obrazovky nebo tabule, nastavení funkční komunikace ohledně zadání úkolů, využití vzdělávacích webů a aplikací, zařazení opatření pro podporu pozornosti a volnočasových aktivit. Identifikované bariéry i příklady dobré praxe mohou podpořit další rozvoj online doučování u sociálně znevýhodněných žáků.
Czech name
Bariéry a osvědčené přístupy v online doučování sociálně znevýhodněných žáků
Czech description
Žáci se sociálním znevýhodněním, kteří nemají dostatečnou znalost vyučovacího jazyka nebo nemají doma potřebnou vzdělávací podporu ze strany rodičů, jsou v době distanční výuky velmi výrazně ohroženi propadem ve vzdělávání. Jedním z efektivních nástrojů podpory těchto žáků je i online doučování. Text článku prezentuje zkušenosti skupiny lektorů doučování, kteří v roce 2020 realizovali více než tisíc hodin doučování. Cílem výzkumu bylo identifikovat bariéry a specifikovat příklady dobré praxe v online doučování sociálně znevýhodněných žáků. Základním zdrojem dat pro výzkum byla analýza písemných reflexí, ve kterých lektoři hodnotili průběh online doučování. Jako bariéry v online doučování sociálně znevýhodněných žáků se ukázaly zejména: Nedostatečné technické vybavení, neznalost práce s vybavením, nedostupnost školního online výukového prostředí pro externí lektory, nedostatečná znalost češtiny u žáků s OMJ a jejich rodičů, obtížná komunikace ohledně zadání úkolu a obtíže v udržení pozornosti žáků. Příklady dobré praxe pak výzkum identifikoval v těchto oblastech: Individuální přístup lektorů k organizaci doučování, variabilita výběru vhodné doučovací platformy, sdílení obrazovky nebo tabule, nastavení funkční komunikace ohledně zadání úkolů, využití vzdělávacích webů a aplikací, zařazení opatření pro podporu pozornosti a volnočasových aktivit. Identifikované bariéry i příklady dobré praxe mohou podpořit další rozvoj online doučování u sociálně znevýhodněných žáků.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Komenský
ISSN
0323-0449
e-ISSN
—
Volume of the periodical
146
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
9
Pages from-to
26-34
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—