All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Teaching Assistants' Partial Roles and Working Areas in the Education of Socially Disadvantaged Students

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10449197" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10449197 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=7guYBX2wsV" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=7guYBX2wsV</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Dílčí role a oblasti práce asistenta pedagoga ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním

  • Original language description

    V posledních dvou dekádách významně narůstá počet asistentů pedagoga a zvyšuje se i počet výzkumných prací věnujících se asistentské profesi; dosud málo sledovaným tématem je ale uplatnění asistentů pedagoga u žáků se sociálním znevýhodněním, kteří představují početně velmi významnou žákovskou skupinu. Prezentovaná studie byla proto zaměřena na (1) četnost využití a (2) hodnocení důležitosti dílčích oblastí práce asistenta pedagoga při podpoře vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Výzkum byl realizován prostřednictvím online dotazníků, zapojeno bylo 115 respondentů z řad pedagogických pracovníků škol s nadprůměrným zastoupením sociálně znevýhodněných žáků. Jako velmi důležité a často využívané se v praxi asistentů ukázaly zejména: (a) podpora žáků při osvojování sociálních kompetencí a adaptaci na školní prostředí, (b) podpora žáků při přípravě na výuku, (c) intervence v oblasti chování žáků a (d) podpora žáků při doučování. Respondenti ze škol, ve kterých žáci se sociálním znevýhodněním tvoří většinu žákovské populace, pak dále zdůrazňovali zapojení asistentů do organizace volnočasových aktivit pro žáky a do komunikace s rodiči žáků v mimoškolním prostředí. V celkovém hodnocení jsou dílčí role asistentů pedagoga prokazatelně vnímány jako velmi důležitá součást komplexní vzdělávací podpory žáků se sociálním znevýhodněním.

  • Czech name

    Dílčí role a oblasti práce asistenta pedagoga ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním

  • Czech description

    V posledních dvou dekádách významně narůstá počet asistentů pedagoga a zvyšuje se i počet výzkumných prací věnujících se asistentské profesi; dosud málo sledovaným tématem je ale uplatnění asistentů pedagoga u žáků se sociálním znevýhodněním, kteří představují početně velmi významnou žákovskou skupinu. Prezentovaná studie byla proto zaměřena na (1) četnost využití a (2) hodnocení důležitosti dílčích oblastí práce asistenta pedagoga při podpoře vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Výzkum byl realizován prostřednictvím online dotazníků, zapojeno bylo 115 respondentů z řad pedagogických pracovníků škol s nadprůměrným zastoupením sociálně znevýhodněných žáků. Jako velmi důležité a často využívané se v praxi asistentů ukázaly zejména: (a) podpora žáků při osvojování sociálních kompetencí a adaptaci na školní prostředí, (b) podpora žáků při přípravě na výuku, (c) intervence v oblasti chování žáků a (d) podpora žáků při doučování. Respondenti ze škol, ve kterých žáci se sociálním znevýhodněním tvoří většinu žákovské populace, pak dále zdůrazňovali zapojení asistentů do organizace volnočasových aktivit pro žáky a do komunikace s rodiči žáků v mimoškolním prostředí. V celkovém hodnocení jsou dílčí role asistentů pedagoga prokazatelně vnímány jako velmi důležitá součást komplexní vzdělávací podpory žáků se sociálním znevýhodněním.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Speciální pedagogika

  • ISSN

    1211-2720

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    32

  • Issue of the periodical within the volume

    1-2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    12

  • Pages from-to

    19-30

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database