Teaching Assistants' Partial Roles and Working Areas in the Education of Socially Disadvantaged Students
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10449197" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10449197 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=7guYBX2wsV" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=7guYBX2wsV</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Dílčí role a oblasti práce asistenta pedagoga ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
Original language description
V posledních dvou dekádách významně narůstá počet asistentů pedagoga a zvyšuje se i počet výzkumných prací věnujících se asistentské profesi; dosud málo sledovaným tématem je ale uplatnění asistentů pedagoga u žáků se sociálním znevýhodněním, kteří představují početně velmi významnou žákovskou skupinu. Prezentovaná studie byla proto zaměřena na (1) četnost využití a (2) hodnocení důležitosti dílčích oblastí práce asistenta pedagoga při podpoře vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Výzkum byl realizován prostřednictvím online dotazníků, zapojeno bylo 115 respondentů z řad pedagogických pracovníků škol s nadprůměrným zastoupením sociálně znevýhodněných žáků. Jako velmi důležité a často využívané se v praxi asistentů ukázaly zejména: (a) podpora žáků při osvojování sociálních kompetencí a adaptaci na školní prostředí, (b) podpora žáků při přípravě na výuku, (c) intervence v oblasti chování žáků a (d) podpora žáků při doučování. Respondenti ze škol, ve kterých žáci se sociálním znevýhodněním tvoří většinu žákovské populace, pak dále zdůrazňovali zapojení asistentů do organizace volnočasových aktivit pro žáky a do komunikace s rodiči žáků v mimoškolním prostředí. V celkovém hodnocení jsou dílčí role asistentů pedagoga prokazatelně vnímány jako velmi důležitá součást komplexní vzdělávací podpory žáků se sociálním znevýhodněním.
Czech name
Dílčí role a oblasti práce asistenta pedagoga ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
Czech description
V posledních dvou dekádách významně narůstá počet asistentů pedagoga a zvyšuje se i počet výzkumných prací věnujících se asistentské profesi; dosud málo sledovaným tématem je ale uplatnění asistentů pedagoga u žáků se sociálním znevýhodněním, kteří představují početně velmi významnou žákovskou skupinu. Prezentovaná studie byla proto zaměřena na (1) četnost využití a (2) hodnocení důležitosti dílčích oblastí práce asistenta pedagoga při podpoře vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Výzkum byl realizován prostřednictvím online dotazníků, zapojeno bylo 115 respondentů z řad pedagogických pracovníků škol s nadprůměrným zastoupením sociálně znevýhodněných žáků. Jako velmi důležité a často využívané se v praxi asistentů ukázaly zejména: (a) podpora žáků při osvojování sociálních kompetencí a adaptaci na školní prostředí, (b) podpora žáků při přípravě na výuku, (c) intervence v oblasti chování žáků a (d) podpora žáků při doučování. Respondenti ze škol, ve kterých žáci se sociálním znevýhodněním tvoří většinu žákovské populace, pak dále zdůrazňovali zapojení asistentů do organizace volnočasových aktivit pro žáky a do komunikace s rodiči žáků v mimoškolním prostředí. V celkovém hodnocení jsou dílčí role asistentů pedagoga prokazatelně vnímány jako velmi důležitá součást komplexní vzdělávací podpory žáků se sociálním znevýhodněním.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Volume of the periodical
32
Issue of the periodical within the volume
1-2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
12
Pages from-to
19-30
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—