All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Stories of the Czech Nursery School. The Development and Transformations of Pre-school Education (Volume 2 1948-1989)

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F21%3A10440863" target="_blank" >RIV/00216208:11410/21:10440863 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Příběhy české mateřské školy. Vývoj a proměny předškolní výchovy (2. díl 1948-1989)

  • Original language description

    Na rozdíl od Příběhů české mateřské školy I, jejichž historický čas je ohraničen dlouhým časovým úsekem 250 let, zpracovávají Příběhy české mateřské školy II, krátkou historickou etapu pouhých 41 let. Časově navazují na předcházející publikaci, aby konfrontovaly pedocentrické období meziválečné československé mateřské školy s poválečným stavem let 1948-1989. Historický kontext tohoto období, naplněný dramatickými zvraty a totalitními dramaty, nemohl být opominut. Marxistická ideologie je včleněna do podmínek československé předškolní výchovy a významně ji ovlivňuje. Jedná o ideologii, která je cizí nesourodá s domácí tradicí. Vývoj mateřské školy v legislativě, normativních materiálech i kurikulárním zakotvení nastolil otázky, jejichž praktická řešení nám otvírají pohled na to, kam až byla nucena mateřská škola v totalitním období zajít. Zvětšující se státní dozor, zvláště pak v uzlových politických zvratech, omezoval přístup ke kritické teorii předškolní výchovy domácí provenience a byla zpřístupněna a nekriticky předkládána pouze sovětská teorie. Zároveň však v běžné každodennosti mateřské školy prosvítá snaha uchovat respekt k dítěti a prostor jeho osobitosti. Ve společensko vědním bádání se stal rozbor různých textových útvarů legitimní součástí jejich poznání. Proto byl využit i zde jako nástroj k uchopení studované reality. Odstup a kritický postoj otevřel cestu k tomu, aby bylo možno poukázat na to, které ideje, názory a aspekty stojí za to, aby byly uchovány, tedy na co lze navázat a co je třeba zásadně odmítnout a tak zabránit přenosu neorganických prvků z minulosti do současnosti. Tento text má napomoci k vyrovnání se s minulostí na půdě předškolní výchovy, neboť bez tohoto kroku se nejen nemůžeme oprostit od minulosti, ale ani nastoupit cestu k nové perspektivě filozofie osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy.

  • Czech name

    Příběhy české mateřské školy. Vývoj a proměny předškolní výchovy (2. díl 1948-1989)

  • Czech description

    Na rozdíl od Příběhů české mateřské školy I, jejichž historický čas je ohraničen dlouhým časovým úsekem 250 let, zpracovávají Příběhy české mateřské školy II, krátkou historickou etapu pouhých 41 let. Časově navazují na předcházející publikaci, aby konfrontovaly pedocentrické období meziválečné československé mateřské školy s poválečným stavem let 1948-1989. Historický kontext tohoto období, naplněný dramatickými zvraty a totalitními dramaty, nemohl být opominut. Marxistická ideologie je včleněna do podmínek československé předškolní výchovy a významně ji ovlivňuje. Jedná o ideologii, která je cizí nesourodá s domácí tradicí. Vývoj mateřské školy v legislativě, normativních materiálech i kurikulárním zakotvení nastolil otázky, jejichž praktická řešení nám otvírají pohled na to, kam až byla nucena mateřská škola v totalitním období zajít. Zvětšující se státní dozor, zvláště pak v uzlových politických zvratech, omezoval přístup ke kritické teorii předškolní výchovy domácí provenience a byla zpřístupněna a nekriticky předkládána pouze sovětská teorie. Zároveň však v běžné každodennosti mateřské školy prosvítá snaha uchovat respekt k dítěti a prostor jeho osobitosti. Ve společensko vědním bádání se stal rozbor různých textových útvarů legitimní součástí jejich poznání. Proto byl využit i zde jako nástroj k uchopení studované reality. Odstup a kritický postoj otevřel cestu k tomu, aby bylo možno poukázat na to, které ideje, názory a aspekty stojí za to, aby byly uchovány, tedy na co lze navázat a co je třeba zásadně odmítnout a tak zabránit přenosu neorganických prvků z minulosti do současnosti. Tento text má napomoci k vyrovnání se s minulostí na půdě předškolní výchovy, neboť bez tohoto kroku se nejen nemůžeme oprostit od minulosti, ale ani nastoupit cestu k nové perspektivě filozofie osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-7603-330-6

  • Number of pages

    281

  • Publisher name

    Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS book