Didactic Narrative Transformation: The Potential of Creative Writing in the Process of Learning about a Literary Work
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10449303" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10449303 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=V1mlWCytTl" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=V1mlWCytTl</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Didaktická narativní transformace: potenciál tvořivého psaní při poznávání literárního díla
Original language description
Cílem studie je popsat výukovou lekci zaměřenou na tvořivý přístup k narativu (realizovanou se studenty Učitelství 1. stupně) a na základě obsahové analýzy výsledných produktů a sebereflexe studentů poukázat na didaktický potenciál tvořivého přístupu didaktické narativní transformace. V první části formulujeme teoretická východiska v oblasti didaktiky literatury, naratologické kategorie vypravěče a narativní transformace. V druhé části popisujeme výukovou lekci zaměřenou na transformaci vypravěče s využitím tvořivého psaní a obsahovou analýzu produktů transformovaných textů. Z výsledků studentských odpovědí je patrné, že si původně naratologickou kategorii vypravěče neuvědomovali. Analýza studentských produktů poukázala na fakt, že studenti jsou schopni při narativní transformaci uplatnit vypravěčské perspektivy ve více rovinách, ale je potřeba pracovat s podrobnou reflexí a tzv. peer response, která jim pomáhá vylepšit původní zpracování. Úspěšnosti prvních verzí studentských narativních transformací by pomohla formulace kritérií, která by vycházela z tabulky 1. Zároveň se ukázalo, že pro studenty je poměrně složité využít při narativní transformaci tvořivý přístup a imaginaci.
Czech name
Didaktická narativní transformace: potenciál tvořivého psaní při poznávání literárního díla
Czech description
Cílem studie je popsat výukovou lekci zaměřenou na tvořivý přístup k narativu (realizovanou se studenty Učitelství 1. stupně) a na základě obsahové analýzy výsledných produktů a sebereflexe studentů poukázat na didaktický potenciál tvořivého přístupu didaktické narativní transformace. V první části formulujeme teoretická východiska v oblasti didaktiky literatury, naratologické kategorie vypravěče a narativní transformace. V druhé části popisujeme výukovou lekci zaměřenou na transformaci vypravěče s využitím tvořivého psaní a obsahovou analýzu produktů transformovaných textů. Z výsledků studentských odpovědí je patrné, že si původně naratologickou kategorii vypravěče neuvědomovali. Analýza studentských produktů poukázala na fakt, že studenti jsou schopni při narativní transformaci uplatnit vypravěčské perspektivy ve více rovinách, ale je potřeba pracovat s podrobnou reflexí a tzv. peer response, která jim pomáhá vylepšit původní zpracování. Úspěšnosti prvních verzí studentských narativních transformací by pomohla formulace kritérií, která by vycházela z tabulky 1. Zároveň se ukázalo, že pro studenty je poměrně složité využít při narativní transformaci tvořivý přístup a imaginaci.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
O dieťati, jazyku, literatúre
ISSN
1339-3200
e-ISSN
—
Volume of the periodical
10
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
16
Pages from-to
31-46
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—