The Relationship Between the Curriculum and Czech Language Knowledge Among 2nd and 3rd Year Primary School Pupils in the Czech Republic
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10481465" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10481465 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=zAi1oxb07F" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=zAi1oxb07F</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.54937/ssf.2024.23.5.20-34" target="_blank" >10.54937/ssf.2024.23.5.20-34</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vztah učiva a žákovských znalostí z českého jazyka u žáků 2. a 3. ročníku základní školy v České republice
Original language description
Článek analyzuje znalosti z českého jazyka žáků, kteří se zúčastnili testování v rámci projektu Učitelské porozumění příčinám školní neúspěšnosti na začátku povinné školní docházky realizovaného na Pedagogické fakultě UK ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Jihočeské univerzity. Výzkumný soubor tvořilo 661 žáků a žákyň z 29 základních škol na území Prahy, Středočeského kraje a Jihočeského kraje. V této výzkumné výseči se věnujeme výsledkům žáků v řešení tzv. uzavřených úloh zaměřených na procedurální lingvistické znalosti žáků. Žákovské znalosti jsme ověřovali prostřednictvím didaktických testů ve 2. a 3. ročníku základní školy. Zjištěná data jsme podrobili analýze s cílem zjistit, jaká je úroveň znalostí v oblastech jazykového učivo osvojovaného v 2. a 3. ročníku základní školy, v jakém učivu žáci nejčastěji chybují, a výsledky porovnat s nastavenými výstupy v RVP. Ukázalo se, že nejlépe žáci ovládají učivo o počtu písmen, naopak nejhorší výsledky vykázaly úlohy orientované na znalosti vyjmenovaných slov a obojetných souhlásek.
Czech name
Vztah učiva a žákovských znalostí z českého jazyka u žáků 2. a 3. ročníku základní školy v České republice
Czech description
Článek analyzuje znalosti z českého jazyka žáků, kteří se zúčastnili testování v rámci projektu Učitelské porozumění příčinám školní neúspěšnosti na začátku povinné školní docházky realizovaného na Pedagogické fakultě UK ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Jihočeské univerzity. Výzkumný soubor tvořilo 661 žáků a žákyň z 29 základních škol na území Prahy, Středočeského kraje a Jihočeského kraje. V této výzkumné výseči se věnujeme výsledkům žáků v řešení tzv. uzavřených úloh zaměřených na procedurální lingvistické znalosti žáků. Žákovské znalosti jsme ověřovali prostřednictvím didaktických testů ve 2. a 3. ročníku základní školy. Zjištěná data jsme podrobili analýze s cílem zjistit, jaká je úroveň znalostí v oblastech jazykového učivo osvojovaného v 2. a 3. ročníku základní školy, v jakém učivu žáci nejčastěji chybují, a výsledky porovnat s nastavenými výstupy v RVP. Ukázalo se, že nejlépe žáci ovládají učivo o počtu písmen, naopak nejhorší výsledky vykázaly úlohy orientované na znalosti vyjmenovaných slov a obojetných souhlásek.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae, Universitas Catholica Ružomberok
ISSN
1336-2232
e-ISSN
—
Volume of the periodical
23
Issue of the periodical within the volume
5
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
15
Pages from-to
20-34
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—