Representation of urban space in Jim Crace's Arcadia and Thev Melody
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10486375" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10486375 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vyobrazení městského prostoru v románech Arcadia a The Melody Jima Crace
Original language description
Určujícím rysem příběhů Jim Crace je vytváření osobitých fiktivních krajin, pro které se u kritiků a recenzentů vžilo označení "Craceland". Ve svých románech často vyobrazuje různé komunity v přechodových fázích svého vývoje a existence, přičemž literární zobrazení prostoru mu slouží jako zásadní prostředek pro zachycení těchto transformačních procesů jak obecně, tak u jednotlivých protagonistů jeho příběhů. Arcadia (1992) a The Melody (2018) jsou Craceovy nejvýznamnější městské romány, které se zároveň vyznačují propojením výše zmíněných charakteristických prvků jeho tvorby, díky kterým jsou jejich vyobrazení městského prostoru určovány neustálým střetáváním se jeho veřejné a soukromé dimenze. S využitím teoretických východisek filozofie Transmodernismu a analytických nástrojů fenomenologicky zaměřené geocritiky se tato kapitola snaží dokázat, že je tyto dva romány možné zařadit do kategorie tzv. transmoderní prózy, a že svou kritikou globalizovaného kapitalismu prostřednictvím toposu, který Eric Prieto označuje jako ente-deux či "místo mezi", myšlenkově korelují se základními transmoderními postuláty.
Czech name
Vyobrazení městského prostoru v románech Arcadia a The Melody Jima Crace
Czech description
Určujícím rysem příběhů Jim Crace je vytváření osobitých fiktivních krajin, pro které se u kritiků a recenzentů vžilo označení "Craceland". Ve svých románech často vyobrazuje různé komunity v přechodových fázích svého vývoje a existence, přičemž literární zobrazení prostoru mu slouží jako zásadní prostředek pro zachycení těchto transformačních procesů jak obecně, tak u jednotlivých protagonistů jeho příběhů. Arcadia (1992) a The Melody (2018) jsou Craceovy nejvýznamnější městské romány, které se zároveň vyznačují propojením výše zmíněných charakteristických prvků jeho tvorby, díky kterým jsou jejich vyobrazení městského prostoru určovány neustálým střetáváním se jeho veřejné a soukromé dimenze. S využitím teoretických východisek filozofie Transmodernismu a analytických nástrojů fenomenologicky zaměřené geocritiky se tato kapitola snaží dokázat, že je tyto dva romány možné zařadit do kategorie tzv. transmoderní prózy, a že svou kritikou globalizovaného kapitalismu prostřednictvím toposu, který Eric Prieto označuje jako ente-deux či "místo mezi", myšlenkově korelují se základními transmoderními postuláty.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60205 - Literary theory
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Město a literatura
ISBN
978-80-257-4545-8
Number of pages of the result
22
Pages from-to
271-292
Number of pages of the book
344
Publisher name
Argo
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—