Piano as a didactic tool in music education at primary schools
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F24%3A10488610" target="_blank" >RIV/00216208:11410/24:10488610 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Klavír jako didaktický prostředek v hudební výchově na 1. stupni základní školy
Original language description
Monografie Klavír jako didaktický prostředek v hudební výchově na 1. stupni základní školy představuje komplexní teoretické zpracování úlohy klavíru jako didaktického prostředku v rukou učitele dětí mladšího školního věku. Obsahuje zevrubný historický přehled užití klavíru v přípravě studentů učitelství a pohled na uplatňování klavíru ve všeobecné hudební výchově v historickém kontextu. Předkládá metodologická východiska pro užití klavíru ve škole, podrobně rozpracovává význam nástroje v rozvoji hudebnosti žáků, v oblasti získávání hudebně naukových poznatků a v celkovém rozvoji osobnosti dětí. Monografie taktéž zpřehledňuje roli klavíru v kontextu moderních technologií a věnuje se problematice motivace hudebně výchovné situace s uplatněním klavíru. Dále mapuje stav aktuálního uplatňování klavíru na všech vysokoškolských institucích připravujících budoucí učitele a učitelky na 1. stupni základní školy, a to na základě dat zjištěných v dotazníkovém šetření.Na základě komplexního teoretického zpracování tématu, včetně analýzy dostupných studijních opor výuky nástrojových dovedností na vysoké škole, byl vytvořen soubor modelových hudebně výchovných situací s klavírem jako didaktickým prostředkem. Autorka metodologicky vychází z koncepce Jaroslava Herdena, založené na postupném ověřování sémanticky významných prvků. Modelové situace koncipuje jako komplex progresivně seřazených hudebních činností nejen v souvislosti s aktivním poslechem, ale v širším kontextu, v nichž klavír efektivně přispívá k optimalizaci hudební výchovy. Navržený soubor modelových situací využívá klavíru v rozmanitých situacích a rolích učitele i žáka, a to v intencích smysluplné a činnostní hudební výchovy v praxi.Tento komplexně pojatý modelový soubor byl experimentálně ověřen pedagogy základních škol napříč všemi ročníky prvního stupně. Sto dvě výukové jednotky byly doplněny daty z dotazníků, řízenými rozhovory a volnými písemnými výpověďmi zúčastněných pedagogů. Výsledky výzkumu, na kterém se podílelo 25 učitelů v 31 třídách 11 základních škol, jsou v předkládané publikaci zaznamenány a podrobně interpretovány.Závěry z ověření modelových situací potvrdily teoretická východiska. Výsledky hudebně pedagogického výzkumu verifikovaly účinnost vytvořeného souboru modelových situací, umožnily stanovit pedagogická doporučení pro zkvalitnění vysokoškolské přípravy budoucích učitelů, vytvořit souhrn požadovaných nástrojových kompetencí budoucích učitelů na 1. stupni základní školy a formulovat zásady pro efektivní uplatňování klavíru ve vlastní školní praxi.Monografie je syntézou teoretických poznatků i možností jejich aplikace ve školní praxi. Poskytuje ucelený souhrn didaktického potenciálu stále ještě nejčastěji používaného hudebního nástroje v přípravě budoucích učitelů.
Czech name
Klavír jako didaktický prostředek v hudební výchově na 1. stupni základní školy
Czech description
Monografie Klavír jako didaktický prostředek v hudební výchově na 1. stupni základní školy představuje komplexní teoretické zpracování úlohy klavíru jako didaktického prostředku v rukou učitele dětí mladšího školního věku. Obsahuje zevrubný historický přehled užití klavíru v přípravě studentů učitelství a pohled na uplatňování klavíru ve všeobecné hudební výchově v historickém kontextu. Předkládá metodologická východiska pro užití klavíru ve škole, podrobně rozpracovává význam nástroje v rozvoji hudebnosti žáků, v oblasti získávání hudebně naukových poznatků a v celkovém rozvoji osobnosti dětí. Monografie taktéž zpřehledňuje roli klavíru v kontextu moderních technologií a věnuje se problematice motivace hudebně výchovné situace s uplatněním klavíru. Dále mapuje stav aktuálního uplatňování klavíru na všech vysokoškolských institucích připravujících budoucí učitele a učitelky na 1. stupni základní školy, a to na základě dat zjištěných v dotazníkovém šetření.Na základě komplexního teoretického zpracování tématu, včetně analýzy dostupných studijních opor výuky nástrojových dovedností na vysoké škole, byl vytvořen soubor modelových hudebně výchovných situací s klavírem jako didaktickým prostředkem. Autorka metodologicky vychází z koncepce Jaroslava Herdena, založené na postupném ověřování sémanticky významných prvků. Modelové situace koncipuje jako komplex progresivně seřazených hudebních činností nejen v souvislosti s aktivním poslechem, ale v širším kontextu, v nichž klavír efektivně přispívá k optimalizaci hudební výchovy. Navržený soubor modelových situací využívá klavíru v rozmanitých situacích a rolích učitele i žáka, a to v intencích smysluplné a činnostní hudební výchovy v praxi.Tento komplexně pojatý modelový soubor byl experimentálně ověřen pedagogy základních škol napříč všemi ročníky prvního stupně. Sto dvě výukové jednotky byly doplněny daty z dotazníků, řízenými rozhovory a volnými písemnými výpověďmi zúčastněných pedagogů. Výsledky výzkumu, na kterém se podílelo 25 učitelů v 31 třídách 11 základních škol, jsou v předkládané publikaci zaznamenány a podrobně interpretovány.Závěry z ověření modelových situací potvrdily teoretická východiska. Výsledky hudebně pedagogického výzkumu verifikovaly účinnost vytvořeného souboru modelových situací, umožnily stanovit pedagogická doporučení pro zkvalitnění vysokoškolské přípravy budoucích učitelů, vytvořit souhrn požadovaných nástrojových kompetencí budoucích učitelů na 1. stupni základní školy a formulovat zásady pro efektivní uplatňování klavíru ve vlastní školní praxi.Monografie je syntézou teoretických poznatků i možností jejich aplikace ve školní praxi. Poskytuje ucelený souhrn didaktického potenciálu stále ještě nejčastěji používaného hudebního nástroje v přípravě budoucích učitelů.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7603-447-1
Number of pages
254
Publisher name
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—