The Relationship Between Multirateral Development and Specific Sport Skill Acquisition in Middle Childhood
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11510%2F21%3A10437346" target="_blank" >RIV/00216208:11510/21:10437346 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xF9xMVq7Kh" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xF9xMVq7Kh</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vztah mezi všestranností a osvojením specifických sportovních dovedností u dětí v mladším školním věku
Original language description
Za jeden z pozitivních aspektů všestranné sportovní přípravy u dětí je považován takzvaný transfer motorických dovedností. Předpokládá se, že děti s vyšší úrovní všestrannosti si osvojují sportovní dovednosti rychleji než děti s nižší úrovní všestrannosti. Nicméně, nejsou běžně dostupné longitudinální studie, které by tento pozitivní vztah mezi všestrannou sportovní přípravou a osvojením specifických sportovních dovedností u dětí potvrzovaly. Cílem této práce bylo zjistit, jaký je vztah mezi úrovní všestrannosti a osvojením specifických sportovních dovedností u dětí v mladším školním věku, a to konkrétně v atletice a v ledním hokeji. V práci se jedná o korelační, longitudinální, neexperimentální výzkum. V první fázi výzkumu jsme zjišťovali úroveň všestrannosti u 6-7letých dětí. O rok později, ve druhé fázi výzkumu, jsme u těchto dětí hodnotili úroveň osvojení atletických nebo hokejových dovedností. Indikátory pro hodnocení úrovně všestrannosti u dětí mladšího školního věku jsme definovali na základě studie autorů Periče a Ružbarského (2019). Pro výběr probandů jsme použili záměrný výběr z hlediska dostupnosti. Pomocí kánonické korelační analýzy jsme potvrdili statisticky významný vztah mezi skupinou indikátorů pro hodnocení úrovně všestrannosti a skupinou sportovních dovedností v atletice (Canon. Cor. = 0,901; p < 0.05) a v ledním hokeji (Canon. Cor. = 0,726; p < 0,05). Výsledky této práce ukazují na důležitost všestranné sportovní přípravy, tedy provádění široké škály pohybových činností, v mladším školním věku v procesu osvojování sportovních dovedností v atletice a v ledním hokeji. U dětí, které mají vyšší úroveň všestrannosti, je vyšší pravděpodobnost, že si budou osvojovat specifické sportovní dovednosti rychleji než děti s nižší úrovní všestrannosti.
Czech name
Vztah mezi všestranností a osvojením specifických sportovních dovedností u dětí v mladším školním věku
Czech description
Za jeden z pozitivních aspektů všestranné sportovní přípravy u dětí je považován takzvaný transfer motorických dovedností. Předpokládá se, že děti s vyšší úrovní všestrannosti si osvojují sportovní dovednosti rychleji než děti s nižší úrovní všestrannosti. Nicméně, nejsou běžně dostupné longitudinální studie, které by tento pozitivní vztah mezi všestrannou sportovní přípravou a osvojením specifických sportovních dovedností u dětí potvrzovaly. Cílem této práce bylo zjistit, jaký je vztah mezi úrovní všestrannosti a osvojením specifických sportovních dovedností u dětí v mladším školním věku, a to konkrétně v atletice a v ledním hokeji. V práci se jedná o korelační, longitudinální, neexperimentální výzkum. V první fázi výzkumu jsme zjišťovali úroveň všestrannosti u 6-7letých dětí. O rok později, ve druhé fázi výzkumu, jsme u těchto dětí hodnotili úroveň osvojení atletických nebo hokejových dovedností. Indikátory pro hodnocení úrovně všestrannosti u dětí mladšího školního věku jsme definovali na základě studie autorů Periče a Ružbarského (2019). Pro výběr probandů jsme použili záměrný výběr z hlediska dostupnosti. Pomocí kánonické korelační analýzy jsme potvrdili statisticky významný vztah mezi skupinou indikátorů pro hodnocení úrovně všestrannosti a skupinou sportovních dovedností v atletice (Canon. Cor. = 0,901; p < 0.05) a v ledním hokeji (Canon. Cor. = 0,726; p < 0,05). Výsledky této práce ukazují na důležitost všestranné sportovní přípravy, tedy provádění široké škály pohybových činností, v mladším školním věku v procesu osvojování sportovních dovedností v atletice a v ledním hokeji. U dětí, které mají vyšší úroveň všestrannosti, je vyšší pravděpodobnost, že si budou osvojovat specifické sportovní dovednosti rychleji než děti s nižší úrovní všestrannosti.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
30306 - Sport and fitness sciences
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Česká kinantropologie
ISSN
1211-9261
e-ISSN
—
Volume of the periodical
25
Issue of the periodical within the volume
1-2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
15
Pages from-to
41-55
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—