New concerns with regard to science and higher education in the context of sustainable development - changes of paradigms, or simply idealistic visions?
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11690%2F12%3A10133848" target="_blank" >RIV/00216208:11690/12:10133848 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Nové pohledy na vědu v kontextu řešení praktických problémů udržitelného rozvoje - jde o změny paradigmatické nebo jen zbožná přání?
Original language description
V posledních dekádách se diskutuje o tzv. "třetí roli" univerzit, což vyplývá ze vzrůstajícího zájmu o jejich společenskou angažovanost a souvisí s faktem, že v otázkách udržitelného rozvoje je vysokým školám přisuzována role klíčových společenských hráčů. Tento požadavek ovšem redefinuje jejich tradiční sféry působnosti: vědu a vzdělání. Ukázalo se, že hraniční oblast mezi vědou a politikou je živnou půdou pro vznik nových výzkumných otázek a následně i metod a oblastí výzkumu; objevují se nové inter-,multi- a trans-disciplinární přístupy (v oblasti environmentálních věd), a jsou definovány nové výzkumné i vzdělávací cíle vycházející často z etických principů a sociálně motivovaných potřeb (všude tam, kde je cílem udržitelný rozvoj). Na základě vývoje směřujícího ke stále větší otevřenosti vědy se hovoří o nových paradigmatechv jejím rámci: např. post-normální vědě jak ji vymezili Funtowicz a Ravetz (2002), nebo tzv. "vědě udržitelnosti", sustainability science, která umí překonávat
Czech name
Nové pohledy na vědu v kontextu řešení praktických problémů udržitelného rozvoje - jde o změny paradigmatické nebo jen zbožná přání?
Czech description
V posledních dekádách se diskutuje o tzv. "třetí roli" univerzit, což vyplývá ze vzrůstajícího zájmu o jejich společenskou angažovanost a souvisí s faktem, že v otázkách udržitelného rozvoje je vysokým školám přisuzována role klíčových společenských hráčů. Tento požadavek ovšem redefinuje jejich tradiční sféry působnosti: vědu a vzdělání. Ukázalo se, že hraniční oblast mezi vědou a politikou je živnou půdou pro vznik nových výzkumných otázek a následně i metod a oblastí výzkumu; objevují se nové inter-,multi- a trans-disciplinární přístupy (v oblasti environmentálních věd), a jsou definovány nové výzkumné i vzdělávací cíle vycházející často z etických principů a sociálně motivovaných potřeb (všude tam, kde je cílem udržitelný rozvoj). Na základě vývoje směřujícího ke stále větší otevřenosti vědy se hovoří o nových paradigmatechv jejím rámci: např. post-normální vědě jak ji vymezili Funtowicz a Ravetz (2002), nebo tzv. "vědě udržitelnosti", sustainability science, která umí překonávat
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2012
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Měnící se společnost?
ISBN
978-80-7308-442-4
Number of pages of the result
12
Pages from-to
56-67
Number of pages of the book
122
Publisher name
Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—