A Model of School Culture Development
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F05%3A00012841" target="_blank" >RIV/00216224:14210/05:00012841 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
A Model of School Culture Development
Original language description
My model of school culture development is based on the analysis of research reports or information on studies in school culture as published in the last ten years or so. The analysis of the studies was instigated by the question of how researchers construct the subject of their research, namely school culture. In turned out that two ways of cunstructing school culture can be identified: school culture is either seen through ideas about school the school has its culture, or is constructed upon contemplations on culture the school as culture. My model of school culture development combines both options, pointing out that school culture development must take into consideration both the ideas about the school as a whole (including its specific way of life)and the typical characteristics of its operation (activities, shared meanings and values, ideas and constructs). The model can be characterized as cyclic, with the following phases: diagnosis and reflection of the actual situation, plann
Czech name
Model rozvoje kultury školy
Czech description
Model rozvoje kultury školy vychází z analýzy výzkumných zpráv nebo sdělení o výzkumech na téma kultury školy, které byly publikovány zhruba v posledních deseti letech. Analýza výzkumů; byla vedena otázkou: jak výzkumníci konstruují předmět svého výzkumu- kulturu školy. Ukázalo se, že lze identifikovat dva způsoby konstruování kultury školy. Kultura školy je vnímána buď na základě představ o škole a to jako škola má kulturu, nebo je konstruována na základě uvažování o kultuře a tp jako škola jako kultura. Model rozvoje kultury školy spojuje obě varianty a zdrazuje, že při rozvoji kultury školy je nutné brát v úvahu jak představy o škole jako celku včetně jejího specifického způsobu života), tak typické charakteristiky jejího fungování (činnosti, sdílené významy a hodnoty, představy a konstrukty). Model můžeme charakterizovat jako cyklický model s následujícími fázemi: impulz ke změně, diagnóza a reflexe daného stanu, plánování, implementace a institucionalizace, evaluace.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA406%2F01%2F1078" target="_blank" >GA406/01/1078: The Culture of Czech School and Strategies for its Development</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2005
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Dealing with Diversity: a Key Issue for Educational Management
ISBN
80-210-3821-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
1
Pages from-to
26
Publisher name
Masarykova univerzita v Brn
Place of publication
Brno
Event location
Brno, Telč
Event date
Jan 1, 2005
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—