All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Some difficulties facing native speakers of Czech and Slovak in writing in English

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F05%3A00019948" target="_blank" >RIV/00216224:14210/05:00019948 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Some difficulties facing native speakers of Czech and Slovak in writing in English

  • Original language description

    The paper presents an analysis of errors occurring in English essays written by Czech and Slovak university students. It distinguishes five major error types, i.e. grammatical, lexical, lexico-grammatical, text-coherence, and formal errors. The study relates the occurrence of certain error types to the linguistic and cultural background of the author of the text, and looks for possibilities of developing writing skills within academic writing courses. The paper suggests that the courses focus on text-coherence, a phenomenon which has a high priority in Anglo-American written discourse and which is not specifically addressed by any other courses in Czech and Slovak university curricula. The paper outlines some successful strategies of writing coherent and effective texts.

  • Czech name

    Potíže Čechů a Slováků v anglickém písemném projevu

  • Czech description

    Článek analyzuje chyby v anglických esejích, jejichž autory jsou čeští a slovenští univerzitní studenti. Rozlišuje pět hlavních typů chyb, t.j. chyby gramatické, lexikální, lexikálně gramatické, chyby v koherenci a formální chyby. Ukazuje souvislost výskytu určitých typů chyb s jazykovým a kulturním zázemím autora. Studie pojednává o možnostech rozvoje písemného projevu v kurzech akademického psaní a zdůrazňuje nutnost věnovat pozornost zejména koherenci textu, která je prioritou struktury anglického akademického textu. Článek seznamuje s některými strategiemi tvorby koherentních textů.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    AI - Linguistics

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA405%2F02%2F0349" target="_blank" >GA405/02/0349: A contrastive study of non-fiction (expository) texts</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2005

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Theory and Practice in English Studies 3

  • ISBN

    80-210-3930-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    7

  • Pages from-to

    53-59

  • Publisher name

    Masarykova univerzita

  • Place of publication

    Brno

  • Event location

    Brno

  • Event date

    Jan 1, 2005

  • Type of event by nationality

    CST - Celostátní akce

  • UT code for WoS article