"I know how to make friends and keep them" - self-regulation in the social relationships of young people
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F13%3A00071459" target="_blank" >RIV/00216224:14210/13:00071459 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.spao.eu/images/SPO2013_program_abstracts.pdf" target="_blank" >http://www.spao.eu/images/SPO2013_program_abstracts.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
?Vím, jak si získat a udržet přátele? ? seberegulace v sociálních vztazích mladých lidí
Original language description
Sociální vztahy jsou jedním z klíčových aspektů životního období, které označujeme jako vynořující se dospělost. Získání, udržení nebo ztráta přátel souvisí s využitím seberegulačních mechanismů v sociální oblasti. V našem výzkumu (N = 110; 19 ? 27 let,průměrný věk 21,5 let; 82% studentů společenskovědných oborů) jsme se zaměřily na doménově specifickou ? sociální ? seberegulaci u vysokoškolských studentů, která vychází z Baltesova teoretického modelu SOC: jde o zvolenou selekci (získávání přátel), selekci založenou na ztrátě (nahrazení starého přátelství), optimalizaci (zlepšování kvality vztahu) a kompenzaci (udržování vztahu). Použily jsme Dotazník sociální selekce, optimalizace a kompenzace (Social SOC; Geldholf, Little, Hawley, 2012), Rosenbergovu škálu sebehodnocení (RSES; Rosenberg, 1965) a Škálu generalizovaného pocitu vlastní účinnosti (GSES; Křivohlavý, Schwarzer, Jerusalem, 1993).
Czech name
?Vím, jak si získat a udržet přátele? ? seberegulace v sociálních vztazích mladých lidí
Czech description
Sociální vztahy jsou jedním z klíčových aspektů životního období, které označujeme jako vynořující se dospělost. Získání, udržení nebo ztráta přátel souvisí s využitím seberegulačních mechanismů v sociální oblasti. V našem výzkumu (N = 110; 19 ? 27 let,průměrný věk 21,5 let; 82% studentů společenskovědných oborů) jsme se zaměřily na doménově specifickou ? sociální ? seberegulaci u vysokoškolských studentů, která vychází z Baltesova teoretického modelu SOC: jde o zvolenou selekci (získávání přátel), selekci založenou na ztrátě (nahrazení starého přátelství), optimalizaci (zlepšování kvality vztahu) a kompenzaci (udržování vztahu). Použily jsme Dotazník sociální selekce, optimalizace a kompenzace (Social SOC; Geldholf, Little, Hawley, 2012), Rosenbergovu škálu sebehodnocení (RSES; Rosenberg, 1965) a Škálu generalizovaného pocitu vlastní účinnosti (GSES; Křivohlavý, Schwarzer, Jerusalem, 1993).
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2013
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů