Teachers in a totalitarian regime - the life and work of teachers in Czechoslovakia in the years 1969-1989
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F14%3A00073558" target="_blank" >RIV/00216224:14210/14:00073558 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Učitelé v totalitním režimu ? život a práce učitelů v Československu v letech 1969-1989
Original language description
Autoři se ve svém příspěvku zaměřují na dějiny školství v socialistickém Československu. Konkrétně se věnují období let 1968-1989, které je nazýváno jako tzv. normalizace, tedy období obnovy prosovětského totalitního režimu a ukončení všech demokratizačních snah z let šedesátých. Období normalizace se projevilo i v oblasti vzdělávání a školství. Analogicky k politickému a společenskému vývoji byly například zastaveny reformní aktivity ve školách a byly zpřetrhány vazby na tehdejší západní svět (země zatzv. železnou oponou). Naopak byl opět posílen vliv komunistické strany ve vzdělávání, což se projevilo například v ideologizaci školní práce, omezena byla autonomie práce učitelů, neexistovala možnost studovat v zahraničí apod. Škola je chápána jako opora socialismu, opět se prosazuje a postupně zpřísňuje kádrové hodnocení žáků i učitelů.
Czech name
Učitelé v totalitním režimu ? život a práce učitelů v Československu v letech 1969-1989
Czech description
Autoři se ve svém příspěvku zaměřují na dějiny školství v socialistickém Československu. Konkrétně se věnují období let 1968-1989, které je nazýváno jako tzv. normalizace, tedy období obnovy prosovětského totalitního režimu a ukončení všech demokratizačních snah z let šedesátých. Období normalizace se projevilo i v oblasti vzdělávání a školství. Analogicky k politickému a společenskému vývoji byly například zastaveny reformní aktivity ve školách a byly zpřetrhány vazby na tehdejší západní svět (země zatzv. železnou oponou). Naopak byl opět posílen vliv komunistické strany ve vzdělávání, což se projevilo například v ideologizaci školní práce, omezena byla autonomie práce učitelů, neexistovala možnost studovat v zahraničí apod. Škola je chápána jako opora socialismu, opět se prosazuje a postupně zpřísňuje kádrové hodnocení žáků i učitelů.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA14-05926S" target="_blank" >GA14-05926S: Everyday life of basic schools in the normalization period as seen by teachers. Applying oral history to research in history of contemporary education</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2014
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů