Typology of Family Storytellers
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F15%3A00083950" target="_blank" >RIV/00216224:14210/15:00083950 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/00216224:14210/15:00098005
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Typologie rodinných vypravěčů
Original language description
Hlavním cílem posteru bylo prezentovat typologii čtyř různých přístupů, které mnou zkoumaní rodiče a prarodiče z vícegeneračních rodin zaujímají při čtení a vyprávění pohádek předškolním dětem. Tyto přístupy se zdají být ovlivněny jejich rodinnými rolemi(matka, otec, babička, dědeček) a genderem (muž, žena). Vyjádřeno metaforami, přístup Chůvy zaujímaly zpravidla ženy, přístup Učitele spíše rodiče, přístup Mudrce spíše prarodiče a přístup Kašpárka byl doménou mužů. Zástupci každého z přístupů shledávají ve čtení či vyprávění dětem poněkud odlišný smysl, což se projevuje v rozdílných podobách jejich vyprávěcích rituálů. Chůvy je vnímají jako přirozenost a sledují jimi hlavně kontakt s dítětem. Pro Učitele jsou spíše potřebou a vidí v nich potenciál provšestranný rozvoj dítěte a základ pro pozdější učení čtení. Mudrci je vnímají jako příjemnou povinnost a snaží se jimi dítě mravně vychovávat. Pro Kašpárky jsou tyto aktivity především o zábavě a vzájemné legraci.
Czech name
Typologie rodinných vypravěčů
Czech description
Hlavním cílem posteru bylo prezentovat typologii čtyř různých přístupů, které mnou zkoumaní rodiče a prarodiče z vícegeneračních rodin zaujímají při čtení a vyprávění pohádek předškolním dětem. Tyto přístupy se zdají být ovlivněny jejich rodinnými rolemi(matka, otec, babička, dědeček) a genderem (muž, žena). Vyjádřeno metaforami, přístup Chůvy zaujímaly zpravidla ženy, přístup Učitele spíše rodiče, přístup Mudrce spíše prarodiče a přístup Kašpárka byl doménou mužů. Zástupci každého z přístupů shledávají ve čtení či vyprávění dětem poněkud odlišný smysl, což se projevuje v rozdílných podobách jejich vyprávěcích rituálů. Chůvy je vnímají jako přirozenost a sledují jimi hlavně kontakt s dítětem. Pro Učitele jsou spíše potřebou a vidí v nich potenciál provšestranný rozvoj dítěte a základ pro pozdější učení čtení. Mudrci je vnímají jako příjemnou povinnost a snaží se jimi dítě mravně vychovávat. Pro Kašpárky jsou tyto aktivity především o zábavě a vzájemné legraci.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů