Czech teachers in Bulgaria and their participation to the creation of specialized terminology in the 80s of the 19th century
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F16%3A00090542" target="_blank" >RIV/00216224:14210/16:00090542 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Čeští učitelé v Bulharsku a jejich podíl na tvorbě odborné terminologie v 80. letech 19. století
Original language description
Bulharsko patřilo po roce 1878, kdy se osvobodilo z osmanské nadvlády, k lákavým cílům českých pracovníků. Významné bylo jejich zastoupení především mezi učiteli na gymnáziích, které zde v této době překotně vznikaly. Na jedné straně se tak otevírala možnost pro působení českých pedagogů, kteří s vidinou rychlé kariéry odešli do Bulharska. Na straně druhé se však školy potýkaly s řadou problémů, jedním z nejcitelnějších byl nedostatkem učebnic, vhodných pro výuku. Někteří z českých učitelů tak patřili mezi autory prvních bulharských učebnic matematiky, chemie či geografie. S podobou odborných učebnic pak úzce souvisela otázka, jakou terminologii bude daná látka prezentována. Cílem tohoto příspěvku nejen v krátkosti představit jednotlivém tvůrce učebních pomůcek, ale především analyzovat, s jakými odbornými výrazy pracovali. Resp. zhodnotit nakolik při vytváření terminologie podléhali českým vzorům a zda jimi zaváděné termíny přetrvaly do dnešních dní.
Czech name
Čeští učitelé v Bulharsku a jejich podíl na tvorbě odborné terminologie v 80. letech 19. století
Czech description
Bulharsko patřilo po roce 1878, kdy se osvobodilo z osmanské nadvlády, k lákavým cílům českých pracovníků. Významné bylo jejich zastoupení především mezi učiteli na gymnáziích, které zde v této době překotně vznikaly. Na jedné straně se tak otevírala možnost pro působení českých pedagogů, kteří s vidinou rychlé kariéry odešli do Bulharska. Na straně druhé se však školy potýkaly s řadou problémů, jedním z nejcitelnějších byl nedostatkem učebnic, vhodných pro výuku. Někteří z českých učitelů tak patřili mezi autory prvních bulharských učebnic matematiky, chemie či geografie. S podobou odborných učebnic pak úzce souvisela otázka, jakou terminologii bude daná látka prezentována. Cílem tohoto příspěvku nejen v krátkosti představit jednotlivém tvůrce učebních pomůcek, ale především analyzovat, s jakými odbornými výrazy pracovali. Resp. zhodnotit nakolik při vytváření terminologie podléhali českým vzorům a zda jimi zaváděné termíny přetrvaly do dnešních dní.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
AB - History
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů