Minimal music as a Problem of Figure and Background
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F17%3A00099118" target="_blank" >RIV/00216224:14210/17:00099118 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Minimal music jako problém figury a pozadí
Original language description
Když se v 60. letech v USA objevily první tendence práce s hudebními a zvukovými smyčkami, jednalo se o daleko více než jen o nahrazení evolučního typu hudby neevoluční, relativně statickou strukturou. Vliv východního zenového budhismu na experimentální americkou hudební scénu znamenal posun od intencionálního poslechu hudby, typického pro Západní kulturu, k uvolnění proudu vědomí typickému pro techniku meditace. Klíčem k pochopení minimal music jsou tedy především psychologické procesy, které se snaží eliminovat vnímání plynutí času a odbourání intencionálního poslechu. Z tohoto úhlu pohledu můžeme minimal music chápat spíše jako funkční hudbu, která obrací zažité schéma vztahu figury a pozadí v západoevropské hudební tradici. V kontrastu s tímto původním určením dnes minimal music podstupuje proces objektivizace, kdy motorické plochy krátí na úroveň tradičního hudebního tématu a tím se začleňují do tradice melodicko-harmonického slohu.
Czech name
Minimal music jako problém figury a pozadí
Czech description
Když se v 60. letech v USA objevily první tendence práce s hudebními a zvukovými smyčkami, jednalo se o daleko více než jen o nahrazení evolučního typu hudby neevoluční, relativně statickou strukturou. Vliv východního zenového budhismu na experimentální americkou hudební scénu znamenal posun od intencionálního poslechu hudby, typického pro Západní kulturu, k uvolnění proudu vědomí typickému pro techniku meditace. Klíčem k pochopení minimal music jsou tedy především psychologické procesy, které se snaží eliminovat vnímání plynutí času a odbourání intencionálního poslechu. Z tohoto úhlu pohledu můžeme minimal music chápat spíše jako funkční hudbu, která obrací zažité schéma vztahu figury a pozadí v západoevropské hudební tradici. V kontrastu s tímto původním určením dnes minimal music podstupuje proces objektivizace, kdy motorické plochy krátí na úroveň tradičního hudebního tématu a tím se začleňují do tradice melodicko-harmonického slohu.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů