Minimal Music as a Problem of Figure and Background
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F17%3A00100096" target="_blank" >RIV/00216224:14210/17:00100096 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Minimal music jako problém figury a pozadí
Original language description
Když se v 60. letech v USA objevily první tendence k práci s hudebními a zvukovými smyčkami, jednalo se o mnohem více než jen o nahrazení evolučního typu hudby neevoluční, relativně statickou strukturou. Vliv východního zenového budhismu na experimentální americkou hudební scénu znamenal posun od intencionálního poslechu hudby, typického pro Západní kulturu, k uvolnění proudu vědomí typickému pro techniku meditace. Klíčem k pochopení minimal music jsou tedy především psychologické procesy, které se snaží eliminovat vnímání plynutí času a odbourání intencionálního poslechu. Z tohoto úhlu pohledu můžeme minimal music chápat spíše jako funkční hudbu, která obrací zažité schéma vztahu figury a pozadí v západoevropské hudební tradici. V kontrastu s tímto původním určením minimal music v průběhu vývoje podstoupil proces objektivace, v němž se ostinátní plochy krátí na úroveň tradičního hudebního tématu a tím se začleňují do tradice melodicko-harmonického slohu.
Czech name
Minimal music jako problém figury a pozadí
Czech description
Když se v 60. letech v USA objevily první tendence k práci s hudebními a zvukovými smyčkami, jednalo se o mnohem více než jen o nahrazení evolučního typu hudby neevoluční, relativně statickou strukturou. Vliv východního zenového budhismu na experimentální americkou hudební scénu znamenal posun od intencionálního poslechu hudby, typického pro Západní kulturu, k uvolnění proudu vědomí typickému pro techniku meditace. Klíčem k pochopení minimal music jsou tedy především psychologické procesy, které se snaží eliminovat vnímání plynutí času a odbourání intencionálního poslechu. Z tohoto úhlu pohledu můžeme minimal music chápat spíše jako funkční hudbu, která obrací zažité schéma vztahu figury a pozadí v západoevropské hudební tradici. V kontrastu s tímto původním určením minimal music v průběhu vývoje podstoupil proces objektivace, v němž se ostinátní plochy krátí na úroveň tradičního hudebního tématu a tím se začleňují do tradice melodicko-harmonického slohu.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Serialita a repetícia : Zborník z Mezinárodného interdisciplinárneho sympózia
ISBN
9788081890154
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
8
Pages from-to
64-71
Publisher name
Katedra teórie a dejín umenia, Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave
Place of publication
Bratislava
Event location
VŠVU v Bratislave
Event date
Jan 1, 2017
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—