All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Reaction time analysis using diffusion IRT models

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F21%3A00121447" target="_blank" >RIV/00216224:14210/21:00121447 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Analýza reakčních časů pomocí difúzních IRT modelů

  • Original language description

    Převažující způsob analýzy reakčních časů představuje srovnání průměrů mezi dvěma a více skupinami pomocí tradičních statistických analýz jakými jsou t-test či ANOVA. Vzhledem k typické ex-Gaussovské distribuci hodnot ale nejsou výše zmíněné statistické přístupy vhodné. Reakční časy v sobě navíc nesou významně aditivní hodnotu ke správnosti odpovědi a přispívají např. k přesnějšímu odhadu latentního rysu. V rámci tohoto příspěvku představíme jeden z mnoha způsobu modelování reakčních časů – difúzní IRT (item-response theory) modely, které kombinují “drift” difuzní modely používané v kognitivní psychologii a psychometrii založenou na paradigmatu IRT. “Drift” difúzní model je typickým příkladem procesního modelu využívaného převážně v situacích, kdy se respondent rozhoduje mezi dvěma možnostmi. Difúzní IRT modely na rozdíl od IRT berou v potaz psychologický proces, který stojí v jádru odpovědi na danou položku. Absence spojovacího mechanismu mezi odpovědí na danou položku a předpokládanou “měřenou” schopností může mít zásadní dopad na validitu daného psychodiagnostického nástroje. Tuto mezeru se pokoušejí překlenout právě difúzní IRT modely, u kterých rozlišujeme dvě základní varianty: D-difúzní model pro měření osobnostních rysů a postojů a Q-difúzní model pro měření kognitivních schopností. Cílem příspěvku je podrobně představit právě Q-difúzní model, který se užívá v situacích, kdy se respondent rozhoduje mezi dvěma možnostmi. V rámci příspěvku bude demonstrován také výpočet modelu v R v balíčku diffIRT.

  • Czech name

    Analýza reakčních časů pomocí difúzních IRT modelů

  • Czech description

    Převažující způsob analýzy reakčních časů představuje srovnání průměrů mezi dvěma a více skupinami pomocí tradičních statistických analýz jakými jsou t-test či ANOVA. Vzhledem k typické ex-Gaussovské distribuci hodnot ale nejsou výše zmíněné statistické přístupy vhodné. Reakční časy v sobě navíc nesou významně aditivní hodnotu ke správnosti odpovědi a přispívají např. k přesnějšímu odhadu latentního rysu. V rámci tohoto příspěvku představíme jeden z mnoha způsobu modelování reakčních časů – difúzní IRT (item-response theory) modely, které kombinují “drift” difuzní modely používané v kognitivní psychologii a psychometrii založenou na paradigmatu IRT. “Drift” difúzní model je typickým příkladem procesního modelu využívaného převážně v situacích, kdy se respondent rozhoduje mezi dvěma možnostmi. Difúzní IRT modely na rozdíl od IRT berou v potaz psychologický proces, který stojí v jádru odpovědi na danou položku. Absence spojovacího mechanismu mezi odpovědí na danou položku a předpokládanou “měřenou” schopností může mít zásadní dopad na validitu daného psychodiagnostického nástroje. Tuto mezeru se pokoušejí překlenout právě difúzní IRT modely, u kterých rozlišujeme dvě základní varianty: D-difúzní model pro měření osobnostních rysů a postojů a Q-difúzní model pro měření kognitivních schopností. Cílem příspěvku je podrobně představit právě Q-difúzní model, který se užívá v situacích, kdy se respondent rozhoduje mezi dvěma možnostmi. V rámci příspěvku bude demonstrován také výpočet modelu v R v balíčku diffIRT.

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů