The Proof of Causal Nexus in Cooperative Systems
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14220%2F19%3A00111835" target="_blank" >RIV/00216224:14220/19:00111835 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://cofola.law.muni.cz/content/cs/" target="_blank" >http://cofola.law.muni.cz/content/cs/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Prokazování příčinné souvislosti v kooperativních systémech
Original language description
Dnešní silniční doprava funguje díky komplexní sadě pravidel. Klíčovým prvkem je fyzická osoba za volantem, kontrolující vozidlo. Pokud místo fyzické osoby vozidlo ovládá autonomní systém, může se rozhodovat podobně jako člověk. Zároveň ale komunikuje s dalšími vozidly a okolní infrastrukturou. Představený technologický posun ve schopnostech vozidel je natolik zásadní, že bychom se neměli ptát, jak donutit autonomní vozidla se přizpůsobit pravidlům, ale jak nastavit pravidla, tak, aby mohla být provozována autonomní vozidla. Jedním z problémů je, že civilněprávní odpovědnost za škodu způsobenou provozem dopravního prostředku předpokládá prokázání příčinné souvislosti mezi jednáním určité osoby (řidiče) a škodlivým následkem. I v případě, že bude legislativa upravena tak, aby bylo jednání přičitatelné jiné osobě, než je řidič (výrobci, provozovateli, programátorovi), pořád přetrvává ta obtíž, že škoda nikdy nebude způsobena jedním jediným vozidlem. Podíl budou do určité míry nést i další vozidla či infrastruktura v kooperativním systému. Článek se zabývá málo prozkoumanou oblastí, a to, jakým způsobem prokazovat příčinnou souvislost u multikauzálních škod v kooperativním silničním systému. Článek analyzuje s přihlédnutím k relevantní judikatuře dosavadní přístup k prokazování příčinné souvislosti v českém právu. Následně se zabývá otázkou, zdali by vůbec bylo možné za stávající právní úpravy dosáhnout prokázání příčinné souvislosti v kooperativním systému.
Czech name
Prokazování příčinné souvislosti v kooperativních systémech
Czech description
Dnešní silniční doprava funguje díky komplexní sadě pravidel. Klíčovým prvkem je fyzická osoba za volantem, kontrolující vozidlo. Pokud místo fyzické osoby vozidlo ovládá autonomní systém, může se rozhodovat podobně jako člověk. Zároveň ale komunikuje s dalšími vozidly a okolní infrastrukturou. Představený technologický posun ve schopnostech vozidel je natolik zásadní, že bychom se neměli ptát, jak donutit autonomní vozidla se přizpůsobit pravidlům, ale jak nastavit pravidla, tak, aby mohla být provozována autonomní vozidla. Jedním z problémů je, že civilněprávní odpovědnost za škodu způsobenou provozem dopravního prostředku předpokládá prokázání příčinné souvislosti mezi jednáním určité osoby (řidiče) a škodlivým následkem. I v případě, že bude legislativa upravena tak, aby bylo jednání přičitatelné jiné osobě, než je řidič (výrobci, provozovateli, programátorovi), pořád přetrvává ta obtíž, že škoda nikdy nebude způsobena jedním jediným vozidlem. Podíl budou do určité míry nést i další vozidla či infrastruktura v kooperativním systému. Článek se zabývá málo prozkoumanou oblastí, a to, jakým způsobem prokazovat příčinnou souvislost u multikauzálních škod v kooperativním silničním systému. Článek analyzuje s přihlédnutím k relevantní judikatuře dosavadní přístup k prokazování příčinné souvislosti v českém právu. Následně se zabývá otázkou, zdali by vůbec bylo možné za stávající právní úpravy dosáhnout prokázání příčinné souvislosti v kooperativním systému.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
50500 - Law
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů