Effect of Life Values on Perception of Responsible and Irresponsible Action in Adolescents
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F04%3A00011500" target="_blank" >RIV/00216224:14230/04:00011500 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Effect of Life Values on Perception of Responsible and Irresponsible Action in Adolescents
Original language description
In moral psychology the concept of responsibility is important especially in the theory of Gilligan, who starts important controversy in the question of dependence of moral development on context. But only very few theories are interested in a real moralaction, perception of own responsible or irresponsible action and relationship between perceived responsibility in action and life values. A research sample consisted of 213 adolescents (108 girls, 105 boys) aged 14-19 years from four different secondary schools in Bohemia and Moravia. Participants were asked to describe their own good and bad behaviour in a questionnaire: Name at least three situations in which you did something a) good, b) bad. We also used a pair comparison of ten life values for assessment of value structure (Macek, according Osecka, 1991). We found out that there are different kinds of responsibility perceived in own moral action. Participants either referred to the object of responsibility or they mentioned an in
Czech name
Vliv životních hodnot na percepci odpovědného a neodpovědného jednání u adolescentů
Czech description
Pojem odpovědnosti je v psychologii morálky klíčový zejména v teorii Gilliganové, která nastolila důležitou polemiku v otázce závislosti morálního vývoje na kontextu. Nicméně jen velmi málo teorií se zabývá morálním jednáním v reálných podmínkách, percepcí vlastního odpovědného a neodpovědného jednání a vztahem mezi vnímanou odpovědností v jednání a životními hodnotami. Výzkumný soubor obsahoval 213 dospívajících (108 dívek, 105 chlapců) ve věku 14-19 let ze čtyř odlišných středních škol v Čechách a naMoravě. Respondenti byli požádani, aby popsali své vlastní dobré a špatné jednání v dotazníku: uveďte nejmén tři situace, ve kterých jste udělali něco a) dobrého, b) špatného. Také jsme použili párové srovnání deseti životních hodnot pro posouzení struktury hodnotové orientace (Macek, podle Osecka, 1991). Zjistili jsme, že existují různé druhy, pozice odpovědnosti vnímané ve vlastním morálním jednání. Respondetni se buď vztahovali k objektu odpovědnosti anebo zmiňovali vnitřní pravidlo,
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GD403%2F03%2FH135" target="_blank" >GD403/03/H135: An Analysis of Psycho-social Characteristics of the Czech Population from the Aspect of Gender</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2004
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Second European Conference on Positive Psychology. Scientific programme and book of abstracts
ISBN
Neuveden
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
2
Pages from-to
211-212
Publisher name
Arcipelago Edizioni
Place of publication
Verbania Pallanza (Italy)
Event location
Verbania Pallanza
Event date
Jan 1, 2004
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—