Adult Education in the Czech Republic - who participates and why
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F06%3A00016556" target="_blank" >RIV/00216224:14230/06:00016556 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Adult Education in the Czech Republic - who participates and why
Original language description
Adult education as a part of lifelong learning is nowadays the topic emphasised in all documents concerning educational policy, employment policy, and human resources development in the Czech Republic. Older empirical data indicate, however, that the participation of the Czech adult population in programmes of adult learning is not very common. The aim of this article, which is based on a special representative survey, Adult Learning 2005, is to confront how far Czech reality is from the ideal conceptsof lifelong learning and a learning society. The authors pursue three questions: 1) To what extent is it true that education in the Czech Republic is a lifelong affair? 2) Does education of this kind occur on both a formal and non-formal level? 3) Do theCzechs engage in lifelong education, regardless of age, attained level of education, gender, and occupational status? Empirical data reveal that, despite the fact that Czech educational authorities give formal support to adult education,
Czech name
Vzdělávání dospělých v ČR - kdo participuje a proč
Czech description
Vzdělávání dospělých jako součást celoživotníhgo učení je v současné době tématem, který se objevuje v mnoha dokumentech týkajících se české vzdělanostní politiky, politiky zaměstnanosti nebo rozvoje lidských zdrojů. Dosvadní emprická data naznačují, žeúčast české populace na vzdělávání dospělých není příliš intenzivní. Cílem toho článku, který je založen na datech z reprezentativního výzkumu české dospělé populace z roku 2005, je konfrontace české reality s ideálními koncepty celoživotního učení a vzdělanostní společnosti. Článek hledá odppovědi na tři otázky: 1) Do jaké míry platí, že vzdělávání dospělých je v ČR skutečně celoživotní záležitost? 2) Pokud vzdělávání dospělých existuje, má charakter vzdělávání formálního nebo neformálního? 3)Participují čeští občané na vzdělávání dospělých bez ohledu na svůj věk, úroveň jejich dosaženého vzdělání, pohlaví a zaměstnanencký status? Empirická data ukazují, že navzdory tomu, že české vzdělávací autority formálně vzdělávání dospělých podpo
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AO - Sociology, demography
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/1J017%2F04-DP2" target="_blank" >1J017/04-DP2: Adult education in various stages of the life cycle: priroties, opportunities and possibilites of development</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2006
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Sociologický časopis/Czech Sociological Review
ISSN
0038-0288
e-ISSN
—
Volume of the periodical
42
Issue of the periodical within the volume
6
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
24
Pages from-to
1-24
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—