Leisure time as the fourth context of mental and social development of adolescents
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F07%3A00022373" target="_blank" >RIV/00216224:14230/07:00022373 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Leisure time as the fourth context of mental and social development of adolescents
Original language description
In the paper we find out what is the influence of leisure time on adolescents health or hazard behaviour. The fourth context of adolescents development is overlapped and completed with the family, school and schoolmates. Leisure time performs educational, health and social function. It contributes to formation of relationships, it helps to strengthen the relationships, it develops abilities, strengthens moral character, satisfies human needs and forms value interests. The way of spending free time of children and adolescents is influenced by social environment. Especially strong is the influence of the family, company and contemporaries. Parents act as examples for their children, either positive or negative. Families who do not perform their educational function do not care how their children spend their time. Schools, centres of leisure time and other educational establishments are in position to reduce this deficiency. Salesian youth centres have for object to be an important part i
Czech name
Volný čas jako čtvrtý kontext psychického a sociálního vývoje dospívajících
Czech description
V našem sdělení zjišťujeme, jaký vliv má volný čas na zdravé, event. rizikové chování adolescentů. Čtvrtý kontext vývoje dospívajících se v předkládaném příspěvku překrývá a doplňuje s rodinou, školou a vrstevníky. Volný čas plní funkci výchovnou, zdravotní a sociální. Přispívá k utváření mezilidských vztahů, pomáhá tyto vztahy upevňovat, rozvíjí schopnosti, upevňuje morální vlastnosti, uspokojuje lidské potřeby a formuje hodnotové zájmy. Způsob využití volného času u dětí a dospívajících je ovlivněn sociálním prostředím. Zvlášť silný je vliv rodiny, party, vrstevníků. Rodiče slouží svým dětem jako vzory, buď pozitivní nebo negativní. Rodiny, které neplní svou výchovnou funkce se většinou nestarají, jak děti tráví svůj volný čas. Školy, střediska volného času i další výchovné subjekty mají možnost tento nedostatek redukovat. Významnou úlohu ve využití volného času dětí a mládeže si kladou za úkol své činnosti salesiánská střediska mládeže. Proto se zaměřujeme především na salesiánský v
Classification
Type
A - Audiovisual production
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2007
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
—
Place of publication
Prague
Publisher/client name
Xth European Congress of Psychology
Version
—
Carrier ID
—