All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The situation of older school-age children as a challenge for leisure pedagogy

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F22%3A43905925" target="_blank" >RIV/60076658:12260/22:43905925 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Situace dětí staršího školního věku jako výzva pro pedagogiku volného času

  • Original language description

    V této kapitole se autoři zaměřují na situaci dětí staršího školního věku, u nichž výsledky výzkumu přinášejí výzvy pro pedagogiku volného času. Přitom byly zohledněny priority dětí v oblasti volného času a jejich vnímání a hodnocení volného času. Za hlavní determinantu rozhodování dětí o trávení volného času považují autoři vliv rodičů a jejich vlastní motivaci k volnočasovým aktivitám. I když odpověď na otázku, zda mají děti dostatek volného času, nebyla zdaleka jednoznačná, většina dětí vyjádřila spokojenost s tím, jak tráví svůj volný čas. Většina hodnot, které děti deklarují jako důležité, se explicitně neodráží v odpovědích na otázky, které se zaměřují na prožívání volného času. V sociálně znevýhodněných rodinách děti nepociťují dostatek podnětů k aktivnímu trávení volného času (jak ukazuje kapitola 3, děti z méně vzdělaných rodin tráví více času na počítači a internetu; dále více než čtvrtinu rodičů ze sociálně znevýhodněných rodin nebo s nedokončeným vzděláním příliš nezajímá, kolik času jejich dítě tráví na počítači, mobilním telefonu nebo tabletu). Problémem této skupiny není jen otázka vyplnění volného času, ale především vztah ke vzdělávání. Děti, kterým se nedostalo dostatečné podpory při rozvíjení jejich zájmů, které neměly to štěstí být v okruhu silných a pozitivních výchovných vlivů, nemají dostatečně silnou motivaci rozvíjet zralé životní postoje ani v dospělosti. Přesto, nemá-li být naše jednání pouze automatické, ale chceme-li se pro nějakou činnost či aktivitu vědomě rozhodnout, musíme být schopni rozpoznat co nejvíce okolností, které naše jednání nějakým způsobem ovlivňují. Důležitým nástrojem pro pochopení smyslu volného času je schopnost diagnostikovat naše potřeby, které pak můžeme uspokojovat.

  • Czech name

    Situace dětí staršího školního věku jako výzva pro pedagogiku volného času

  • Czech description

    V této kapitole se autoři zaměřují na situaci dětí staršího školního věku, u nichž výsledky výzkumu přinášejí výzvy pro pedagogiku volného času. Přitom byly zohledněny priority dětí v oblasti volného času a jejich vnímání a hodnocení volného času. Za hlavní determinantu rozhodování dětí o trávení volného času považují autoři vliv rodičů a jejich vlastní motivaci k volnočasovým aktivitám. I když odpověď na otázku, zda mají děti dostatek volného času, nebyla zdaleka jednoznačná, většina dětí vyjádřila spokojenost s tím, jak tráví svůj volný čas. Většina hodnot, které děti deklarují jako důležité, se explicitně neodráží v odpovědích na otázky, které se zaměřují na prožívání volného času. V sociálně znevýhodněných rodinách děti nepociťují dostatek podnětů k aktivnímu trávení volného času (jak ukazuje kapitola 3, děti z méně vzdělaných rodin tráví více času na počítači a internetu; dále více než čtvrtinu rodičů ze sociálně znevýhodněných rodin nebo s nedokončeným vzděláním příliš nezajímá, kolik času jejich dítě tráví na počítači, mobilním telefonu nebo tabletu). Problémem této skupiny není jen otázka vyplnění volného času, ale především vztah ke vzdělávání. Děti, kterým se nedostalo dostatečné podpory při rozvíjení jejich zájmů, které neměly to štěstí být v okruhu silných a pozitivních výchovných vlivů, nemají dostatečně silnou motivaci rozvíjet zralé životní postoje ani v dospělosti. Přesto, nemá-li být naše jednání pouze automatické, ale chceme-li se pro nějakou činnost či aktivitu vědomě rozhodnout, musíme být schopni rozpoznat co nejvíce okolností, které naše jednání nějakým způsobem ovlivňují. Důležitým nástrojem pro pochopení smyslu volného času je schopnost diagnostikovat naše potřeby, které pak můžeme uspokojovat.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TL02000387" target="_blank" >TL02000387: Experiencing Leisure of Older School Age Children as an Educational Challenge</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Volný čas dětí staršího školního věku. Vybrané výsledky výzkumu volného času a životního stylu dětí ve věku 11-15 let a jejich využití v pedagogice

  • ISBN

    978-80-7394-934-1

  • Number of pages of the result

    26

  • Pages from-to

    133-158

  • Number of pages of the book

    173

  • Publisher name

    Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích

  • Place of publication

    České Budějovice

  • UT code for WoS chapter