The situation of older school-age children as a challenge for leisure pedagogy
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F22%3A43905925" target="_blank" >RIV/60076658:12260/22:43905925 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Situace dětí staršího školního věku jako výzva pro pedagogiku volného času
Original language description
V této kapitole se autoři zaměřují na situaci dětí staršího školního věku, u nichž výsledky výzkumu přinášejí výzvy pro pedagogiku volného času. Přitom byly zohledněny priority dětí v oblasti volného času a jejich vnímání a hodnocení volného času. Za hlavní determinantu rozhodování dětí o trávení volného času považují autoři vliv rodičů a jejich vlastní motivaci k volnočasovým aktivitám. I když odpověď na otázku, zda mají děti dostatek volného času, nebyla zdaleka jednoznačná, většina dětí vyjádřila spokojenost s tím, jak tráví svůj volný čas. Většina hodnot, které děti deklarují jako důležité, se explicitně neodráží v odpovědích na otázky, které se zaměřují na prožívání volného času. V sociálně znevýhodněných rodinách děti nepociťují dostatek podnětů k aktivnímu trávení volného času (jak ukazuje kapitola 3, děti z méně vzdělaných rodin tráví více času na počítači a internetu; dále více než čtvrtinu rodičů ze sociálně znevýhodněných rodin nebo s nedokončeným vzděláním příliš nezajímá, kolik času jejich dítě tráví na počítači, mobilním telefonu nebo tabletu). Problémem této skupiny není jen otázka vyplnění volného času, ale především vztah ke vzdělávání. Děti, kterým se nedostalo dostatečné podpory při rozvíjení jejich zájmů, které neměly to štěstí být v okruhu silných a pozitivních výchovných vlivů, nemají dostatečně silnou motivaci rozvíjet zralé životní postoje ani v dospělosti. Přesto, nemá-li být naše jednání pouze automatické, ale chceme-li se pro nějakou činnost či aktivitu vědomě rozhodnout, musíme být schopni rozpoznat co nejvíce okolností, které naše jednání nějakým způsobem ovlivňují. Důležitým nástrojem pro pochopení smyslu volného času je schopnost diagnostikovat naše potřeby, které pak můžeme uspokojovat.
Czech name
Situace dětí staršího školního věku jako výzva pro pedagogiku volného času
Czech description
V této kapitole se autoři zaměřují na situaci dětí staršího školního věku, u nichž výsledky výzkumu přinášejí výzvy pro pedagogiku volného času. Přitom byly zohledněny priority dětí v oblasti volného času a jejich vnímání a hodnocení volného času. Za hlavní determinantu rozhodování dětí o trávení volného času považují autoři vliv rodičů a jejich vlastní motivaci k volnočasovým aktivitám. I když odpověď na otázku, zda mají děti dostatek volného času, nebyla zdaleka jednoznačná, většina dětí vyjádřila spokojenost s tím, jak tráví svůj volný čas. Většina hodnot, které děti deklarují jako důležité, se explicitně neodráží v odpovědích na otázky, které se zaměřují na prožívání volného času. V sociálně znevýhodněných rodinách děti nepociťují dostatek podnětů k aktivnímu trávení volného času (jak ukazuje kapitola 3, děti z méně vzdělaných rodin tráví více času na počítači a internetu; dále více než čtvrtinu rodičů ze sociálně znevýhodněných rodin nebo s nedokončeným vzděláním příliš nezajímá, kolik času jejich dítě tráví na počítači, mobilním telefonu nebo tabletu). Problémem této skupiny není jen otázka vyplnění volného času, ale především vztah ke vzdělávání. Děti, kterým se nedostalo dostatečné podpory při rozvíjení jejich zájmů, které neměly to štěstí být v okruhu silných a pozitivních výchovných vlivů, nemají dostatečně silnou motivaci rozvíjet zralé životní postoje ani v dospělosti. Přesto, nemá-li být naše jednání pouze automatické, ale chceme-li se pro nějakou činnost či aktivitu vědomě rozhodnout, musíme být schopni rozpoznat co nejvíce okolností, které naše jednání nějakým způsobem ovlivňují. Důležitým nástrojem pro pochopení smyslu volného času je schopnost diagnostikovat naše potřeby, které pak můžeme uspokojovat.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TL02000387" target="_blank" >TL02000387: Experiencing Leisure of Older School Age Children as an Educational Challenge</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Volný čas dětí staršího školního věku. Vybrané výsledky výzkumu volného času a životního stylu dětí ve věku 11-15 let a jejich využití v pedagogice
ISBN
978-80-7394-934-1
Number of pages of the result
26
Pages from-to
133-158
Number of pages of the book
173
Publisher name
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Place of publication
České Budějovice
UT code for WoS chapter
—