I´m not an addicted nerd! Or am I?: A narrative study on self-perceiving addiction of MMORPG`s players
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F07%3A00023332" target="_blank" >RIV/00216224:14230/07:00023332 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
I´m not an addicted nerd! Or am I?: A narrative study on self-perceiving addiction of MMORPG`s players
Original language description
Addiction to online games is one of the most discussed aspects of cyberpsychology. This presentation aims at re-constructing understandings which create online gamers by labeling themselves as game addicted. Based on narrative psychology approach 10 interviews have been conducted and analysed. The participants were experienced adolescent gamers with an age from 13 to 22 years. For all of them were addiction one of the most importatnt game aspects which even constructs the identity of players. As anotherresult, there have been identified different meanings for self-perceiving addiction between younger and older participants. Younger ones tend to feel more possitively emotionaly engaged, they feel addicted but they deprecated negativ impact of it. Oldergamers only feel themselves as threatened by potential addiction but not as addicted. They disociated addictin into other persons espacially their game-friends but simultaneously take the impact of addiction too seriously.
Czech name
Nejsem žádný závislák! Nebo ano?: Narativní studie o sebepercepci závislosti u hráčů MMORPG
Czech description
Jednou z nejvíce diskutovanou oblastí současné kyberpsychologie jsou závislosti na online hrách. Tato prezentace se zaměřuje na re-konstrukci významů, které hráči tvoří označkováním sebe jako na hře závislých. Na základě narativního přístupu bylo provedeno a analyzováno 10 rozhovorů. Participanty bylo 10 adolescentů ve věku od 13 do 22 let (8 mužů, 2 ženy), kteří měli bohatou herní zkušenost. Pro všechny z nich byla závislost jedním z nejdůležitějších aspektů hry, který dokonce spoluvytvářel jejich identitu jako hráčů. Jiný výsledek poukazuje na rozdílnost významů pojmu závislost u mladších a starších participantů. Ti mladší byli ve hře pozitivně emočně angažovaní, zároveň se cítili a popisovali jako závislí, ale samotný dopad závislosti podhodnocovali. Starší se naopak viděli pouze jako potenciálně závislostí ohrožení (ne tedy přímo závislí), ale závislost jako takovou disociovali a projikovali na jiné hráče ve svém okolí.
Classification
Type
A - Audiovisual production
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2007
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
—
Place of publication
Brno
Publisher/client name
Faculty of Law and Faculty of Social Studies, Masaryk University
Version
Cyberspace 2007
Carrier ID
—