All
All

What are you looking for?

All
Projects
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Trail Making Test : Normative Czech data for students of 9th grade primary school to 4th grade secondary school

Result description

In the presented study, we provide normative Czech data for Trail Making Test (TMT) for students of 9th grade primary school to 4th grade secondary school. It was affirmed that it is not possible to accept TMT results from different cultural context. Results of Czech students were significantly lower when compared to the norms from abroad that are presented in the Czech manual as well as to results of other foreign studies. The factors related to TMT scores of Czech adolescents were identified – type of secondary school and number of student years, and in contrary to other studies, the relation of TMT scores with age was not documented. Psychometric characteristics were also explored. Methodical list for practical use of normative data is provided. Presented data will help clinical psychologists when assessing the neurological functions of adolescents and it might also be useful for psychologists working in education psychology field to identify students with special needs more accurately.

Keywords

Trail Making TestadolescentsNormative Czech data

The result's identifiers

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Test cesty : Normativní česká data pro žáky 9. tříd ZŠ až 4. ročníků SŠ

  • Original language description

    V předkládané studii jsou uvedena normativní česká data pro neuropsychologickou screeningovou zkoušku Test cesty pro věkovou skupinu dospívajících (15-19 let). Potvrdilo se, že není možné přejímat výsledky Testu cesty z jiného kulturního kontextu. Čeští studenti podali statisticky významně horší výkony ve srovnání s českým manuálem k metodě uváděnými normami ze zahraničí i ve srovnání s daty jiných zahraničních studií. Dále byly identifikovány faktory, které se významně podílejí na výsledku v Testu cesty u skupiny českých adolescentů - typ navštěvované střední školy a ročník studia, v protikladu s výsledky jiných výzkumů se neprokázala souvislost výkonu s věkem. Ověřovány byly také psychometrické charakteristiky metody. Pro praktické využití odbornými pracovníky je uveden metodický list pro práci s normami. Získaná data pomohou pracovníkům pedagogicko-psychologických poraden lépe identifikovat žáky s možnou potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání, mohou být užitečná také pro klinické psychology při screeningu neurologického oslabení dospívajících.

  • Czech name

    Test cesty : Normativní česká data pro žáky 9. tříd ZŠ až 4. ročníků SŠ

  • Czech description

    V předkládané studii jsou uvedena normativní česká data pro neuropsychologickou screeningovou zkoušku Test cesty pro věkovou skupinu dospívajících (15-19 let). Potvrdilo se, že není možné přejímat výsledky Testu cesty z jiného kulturního kontextu. Čeští studenti podali statisticky významně horší výkony ve srovnání s českým manuálem k metodě uváděnými normami ze zahraničí i ve srovnání s daty jiných zahraničních studií. Dále byly identifikovány faktory, které se významně podílejí na výsledku v Testu cesty u skupiny českých adolescentů - typ navštěvované střední školy a ročník studia, v protikladu s výsledky jiných výzkumů se neprokázala souvislost výkonu s věkem. Ověřovány byly také psychometrické charakteristiky metody. Pro praktické využití odbornými pracovníky je uveden metodický list pro práci s normami. Získaná data pomohou pracovníkům pedagogicko-psychologických poraden lépe identifikovat žáky s možnou potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání, mohou být užitečná také pro klinické psychology při screeningu neurologického oslabení dospívajících.

Classification

  • Type

    Jost - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Result continuities

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Testfórum

  • ISSN

    1805-9147

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    Neuveden

  • Issue of the periodical within the volume

    11

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    20

  • Pages from-to

    1-20

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database