How do children think when solving mathematical problems?
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F20%3A00116947" target="_blank" >RIV/00216224:14230/20:00116947 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.jcmf.zcu.cz/konference/setkani2020/" target="_blank" >http://www.jcmf.zcu.cz/konference/setkani2020/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Jak přemýšlejí děti při řešení matematických úloh?
Original language description
Jaké kognitivní funkce děti používají při řešení matematických úloh? Jak souvisí schopnost řešit matematické problémy se schopností řešit problémy logické, sémantické, vizuální a jiné? Jaké strategie volí úspěšní a neúspěšní řešitelé? Tyto otázky lze zodpovědět z různých perspektiv. V tomto příspěvku se pokusím nastínit několik možných pohledů na povahu pozorovaného matematického výkonu a na to, proč jsou někteří lidé při řešení matematických úloh úspěšnější než jiný. Popíšu pohled na matematické schopnosti z hlediska teorie inteligence, z neuropsychologického hlediska, a rovněž i z pohledu jiných faktorů, kam lze zařadit motivaci, styl práce, osobnostní charakteristiky či metakognitivní dovednosti. Většinu argumentů formuluji na základě teoretických východisek, využiji však i poznatky z vlastního výzkumu. Konkrétně jde o koncept „kognitivních prerekvizit“ a dále pak o studium stylu řešení matematických problémů souvisejícího s interní motivací dítěte, konkrétně „tendencí alespoň se pokusit vyřešit obtížné úlohy“ v kontrastu k tendenci je „přeskočit“. Ukážu, jak tato tendence souvisí se schopností vyřešit úlohy úspěšně, a jak ji ovlivňuje osoba učitele.
Czech name
Jak přemýšlejí děti při řešení matematických úloh?
Czech description
Jaké kognitivní funkce děti používají při řešení matematických úloh? Jak souvisí schopnost řešit matematické problémy se schopností řešit problémy logické, sémantické, vizuální a jiné? Jaké strategie volí úspěšní a neúspěšní řešitelé? Tyto otázky lze zodpovědět z různých perspektiv. V tomto příspěvku se pokusím nastínit několik možných pohledů na povahu pozorovaného matematického výkonu a na to, proč jsou někteří lidé při řešení matematických úloh úspěšnější než jiný. Popíšu pohled na matematické schopnosti z hlediska teorie inteligence, z neuropsychologického hlediska, a rovněž i z pohledu jiných faktorů, kam lze zařadit motivaci, styl práce, osobnostní charakteristiky či metakognitivní dovednosti. Většinu argumentů formuluji na základě teoretických východisek, využiji však i poznatky z vlastního výzkumu. Konkrétně jde o koncept „kognitivních prerekvizit“ a dále pak o studium stylu řešení matematických problémů souvisejícího s interní motivací dítěte, konkrétně „tendencí alespoň se pokusit vyřešit obtížné úlohy“ v kontrastu k tendenci je „přeskočit“. Ukážu, jak tato tendence souvisí se schopností vyřešit úlohy úspěšně, a jak ji ovlivňuje osoba učitele.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50300 - Education
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol
ISBN
9788086843698
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
12
Pages from-to
9-20
Publisher name
Společnost učitelů matematiky, Česká matematická společnost, Jednota českých matematiků a fyziků, & Katedra matematiky FAV ZČU
Place of publication
Plzeň
Event location
Srní
Event date
Nov 12, 2020
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—